intussen in de USA - te lezen op yahoo
Mensen kopen geen "binnenlandse" auto's of groeten de "binnenlandse" vlag, dus ze mogen geen "binnenlands" bier drinken. Althans, dat vindt de CEO van Anheuser-Busch.
Brendan Whitworth, de CEO van de biermaker, zegt dat hij de term die zijn in de VS gemaakte bieren beschrijft, waaronder Budweiser, Michelob Ultra en Busch Light, wil veranderen in 'Amerikaans'.
In een brief aan distributeurs en partners die door CNN werd verkregen, klonk Whitworth patriottisch meer dan een taalkundige of praktische noot.
"De trots die we op dit geweldige land hebben, moet ook correct en nauwkeurig worden toegepast op onze geweldige Amerikaanse bieren", schreef Whitworth. "Ze worden gebrouwen door Amerikaanse arbeiders die Amerikaanse lonen ontvangen. Ze zijn afhankelijk van Amerikaanse boeren en van Amerikaanse grondstoffenleveranciers. Ze steunen Amerikaanse doelen zoals het leger en eerstehulpverleners. Ze betalen Amerikaanse belastingen."
Het is niet duidelijk welk effect de verklaring zal hebben. Op sommige Budweiser-etiketten staat al "great American lager" en ze merken op dat ze "gebrouwen en gebotteld zijn in de VS".
Whitworth, een voormalige marinier, roept op tot de verandering te midden van een populistische heropleving na de herverkiezing van president Donald Trump, die ook zijn patriottische stempel drukt op oude normen, waaronder de hernoeming van de Golf van Mexico naar de Golf van Amerika. Whitworth verwees daar niet naar in zijn brief, maar hij herhaalde Trump in zijn uitbundigheid voor het woord 'Amerikaan', dat 25 keer in het bericht wordt genoemd.
"Het wordt tijd dat de hele industrie eenzijdig een van de sterkste bijvoeglijke naamwoorden gaat gebruiken die ons ter beschikking staan: Amerikaans. Laat 'huiselijk' achter voor andere, minder glamoureuze toepassingen," zei Whitworth.
Een bekende bron zei dat de terminologiewijziging van Anheuser Busch vóór de verkiezingen werd besproken en verband houdt met de Super Bowl, een populair bierdrinkweekend en een televisie-evenement waarvoor AB de grootste adverteerder is.
Naar beneden op 'binnenlands'
Daarentegen zei Whitworth dat het beschrijven van in Amerika gemaakte bieren als "binnenlands" hem een "negatieve reactie" geeft. Ondanks dat "USA" en "American" op Budweiser verschijnen, zei Whitworth dat de term "binnenlands" te vaak voorkomt op plaatsen waar bier wordt verkocht, waaronder bij concessiestands, retailers en brancherapporten. Hij vraagt hen om de terminologie te veranderen.
"'Binnenlands' is niet per se een onjuist bijvoeglijk naamwoord om te gebruiken", schreef hij. "Het geeft gewoon niet volledig de geest en passie weer die intrinsiek is aan de Amerikaanse bierindustrie en haar merken. Het geeft ook niet helemaal de trots weer die we allemaal zouden moeten hebben op producten die hier in dit geweldige land worden gemaakt."
Rechtse media bekritiseerden Anheuser-Busch tijdens het Dylan Mulvaney-schandaal, en de reactie van het bedrijf maakte velen aan de linkerkant boos. Dat incident blijft de verkoop van Bud Light schaden, die in de Verenigde Staten van de eerste plaats is gevallen.
Maar Trump zelf heeft het bedrijf verdedigd en plaatste vorig jaar op Truth Social voor een inzamelingsactie met een AB-lobbyist dat het bedrijf "misschien een tweede kans verdient".
Whitworth heeft ook de marketinginspanningen van het bedrijf naar rechts verschoven na de controverse, waaronder het maken van Bud Light de officiële sponsor van de UFC, het inhuren van komiek Shane Gillis voor een advertentiecampagne en meest recentelijk een samenwerking met Dana White voor een aankomende energiedrank.
Het is ook onduidelijk of iemand de verandering daadwerkelijk zal doorvoeren.
NIQ en Circana, die verkooprapporten verspreiden, reageerden niet onmiddellijk op het verzoek van CNN om commentaar, en ook niet op de vraag of ze het ermee eens waren. Maar Beer Business Daily zei dat het verwacht "verschillende locaties en on-premise accounts te zien waar AB de scepter zwaait" om de aanpassing te maken.
Voor meer CNN nieuws en nieuwsbrieven maak een account aan op CNN.com