Alfen « Terug naar discussie overzicht

Alfen 2025

325 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
mr.DBD
2
Ik had dit even gemist, sorry als het al is gedeeld.

HOOFDREDACTIE
7 JAN. 2025 - 08:10

China overweegt om de export van geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijtechnologie te beperken, die wordt gebruikt in high-performance batterijen door CATL. Als toevoeging: ondertussen is CATL ook op de zwarte lijst gezet in de VS.

De Chinese beperkingen zouden zich uitstrekken tot buitenlandse investeringen, technologieoverdrachten en licenties. Slechts een aantal leveranciers van CATL, zoals Hunan Yuneng en Fulin, zouden nog wel betrokken kunnen blijven bij de export.

Deze maatregelen zouden door China zijn bedoeld om te te zorgen dat het land zijn dominante positie in de wereldwijde lithiumverwerking kan behouden, welke essentieel is voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen.

Als deze beperkingen daadwerkelijk worden doorgevoerd, kan dit invloed hebben op de wereldwijde batterijproductie, wat ook gevolgen kan hebben voor bedrijven die afhankelijk zijn van Chinese batterijen, zoals Alfen $ALFEN.

Het bedrijf is gedurende een 10-jarige contractperiode afhankelijk van de batterijen van CATL voor hun energieopslagsystemen en andere producten.

De implicaties voor Alfen

Een beperking van China kan de overeenkomst die Alfen heeft met CATL ernstig verstoren. Het aandeel dat laatste tijd weer enig momentum kreeg door vooral vraag vanuit retail, heeft nu een mogelijk nieuw "probleem" naast de vraag of de boekhouding echt weer op orde is.

Wij zijn lange tijd negatief geweest op Alfen, de laatste tijd zagen we een upswing en gezien de chart waren we afwachtend (minder negatief) geworden na de grote dip van de laatste kwartalen van het aandeel. Dit nieuws uit China zou deze upswing kunnen verstoren.

Wij stonden zelf nog steeds lang aan de zijlijn en wachten nu ook af. Hoewel we denken dat het bedrijf in een groeisector opereert, en als de bedrijfsvoering weer op orde is, kan het werkelijk stijgen, is dit een flink probleem als China echt beperkingen gaat instellen. Tel daar de blacklist van de Amerikanen bij op die waarschijnlijk ook druk op de EU gaan leggen.

De overeenkomst met CATL

Alfen, een specialist in energieoplossingen in Europa, heeft op 30 januari 2024 een 10-jarige leveringsovereenkomst gesloten met CATL. Deze overeenkomst stelt Alfen in staat om te voldoen aan de toenemende vraag naar energieopslagsystemen in Europa en versterkt hun leveringsketen voor deze systemen.

Als China besluit om de export van geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijtechnologie te beperken kan dit de beschikbaarheid en kosten van de batterijen die Alfen via CATL betrekt onder druk zetten. Ook is de vraag of Alfen ergens anders een contract kan afsluiten.

Aangezien de Chinese exportbeperkingen zich kunnen uitstrekken tot buitenlandse investeringen, technologieoverdrachten en licenties, kan dit de operaties van CATL en de leveringen aan Alfen verstoren. Dit zou kunnen leiden tot hogere kosten voor Alfen of zelfs een verstoring van hun productieketen.

Alfen zal waarschijnlijk in de komende maanden de situatie moeten analyseren en, indien nodig, stappen ondernemen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

In ieder geval: als China beperkingen gaat doorvoeren is dat de volgende negatieve "klap" voor Alfen. Reden dus om de kat uit de boom te kijken en te "hopen" dat het gaat gaat meevallen.

www.scetrader.nl/alfen-2/07/01/2025/a...
CLAIMEMISSIE
0
Nee deze info kwam niet voorbij maar is wel heel belangrijk want een onzekerheidsfactor erbij voor 2025.
mr.DBD
4
EV-subsidie in heel Europa komt een stap dichterbij

Ook in Nederland kan het financiële steuntje in de rug terugkomen.

Kijkend naar Duitsland is de conclusie simpel: om EV’s te verkopen, hebben kopers subsidie nodig. We zijn benieuwd of dit in Nederland ook zo gaat zijn nu de SEPP is verdwenen. De Duitse Bondskanselier Olaf Scholz wil graag de subsidie hervormen. De EV-subsidie moet dan niet alleen landelijk geregeld zijn, maar voor heel Europa.

Een Europese EV-subsidie werd eerder al geopperd door de Franse minister van Industrie, Marc Ferracci. Tijdens het World Economic Forum praat Scholz ons bij over de huidige stand van zaken. ”Wat we nodig hebben, zijn pragmatische oplossingen, geen ideologische.”

De volgende stap

Scholz meldt trots dat hij een belangrijke stap heeft gezet richting een Europese EV-subsidie. Scholz: ”Ik ben verheugd te melden dat de voorzitter van de [Europese] Commissie nu mijn voorstel heeft meegenomen voor een geharmoniseerde, Europa-brede subsidie voor elektrische auto’s”, zegt Scholz. Oftewel: het idee van de landelijke beleidsmakers ligt nu bij de voorzitter van de EU, Ursula von der Leyen.

Von der Leyen was ook aanwezig op het Forum. Daar benadrukte ze nog maar eens aan hoe belangrijk de EV-transitie volgens haar is. Von der Leyen: ”De komende paar jaren worden van levensbelang om in de race naar schone technologieën.”

Nog even terug naar Scholz. Die heeft goede redenen om een EV-subsidie voor heel Europa te regelen. Over een maand zijn de Duitse verkiezingen. In zijn verkiezingsprogramma belooft Scholz een ’tijdelijk belastingvoordeel’ voor EV’s die in Duitsland worden gebouwd.

We gaan allemaal aan de EV

De Bondskanselier gelooft dan ook heilig in de EV. Hij zegt: ”Elektrische mobiliteit is de toekomst, daarover bestaat geen twijfel. Iedereen die daar anders over denkt, brengt onze industrie in gevaar.” Ik denk dat bijvoorbeeld BMW nog even met liefde ‘de industrie in gevaar brengt’ als dat zorgt wat extra M3 verkopen verkopen

www.autoblog.nl/nieuws/ev-subsidie-in...
Jaap-Jan
0
quote:

mr.DBD schreef op 23 januari 2025 15:23:

Ik had dit even gemist, sorry als het al is gedeeld.

HOOFDREDACTIE
7 JAN. 2025 - 08:10

China overweegt om de export van geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijtechnologie te beperken, die wordt gebruikt in high-performance batterijen door CATL. Als toevoeging: ondertussen is CATL ook op de zwarte lijst gezet in de VS.

De Chinese beperkingen zouden zich uitstrekken tot buitenlandse investeringen, technologieoverdrachten en licenties. Slechts een aantal leveranciers van CATL, zoals Hunan Yuneng en Fulin, zouden nog wel betrokken kunnen blijven bij de export.

Deze maatregelen zouden door China zijn bedoeld om te te zorgen dat het land zijn dominante positie in de wereldwijde lithiumverwerking kan behouden, welke essentieel is voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen.

Als deze beperkingen daadwerkelijk worden doorgevoerd, kan dit invloed hebben op de wereldwijde batterijproductie, wat ook gevolgen kan hebben voor bedrijven die afhankelijk zijn van Chinese batterijen, zoals Alfen $ALFEN.

Het bedrijf is gedurende een 10-jarige contractperiode afhankelijk van de batterijen van CATL voor hun energieopslagsystemen en andere producten.

De implicaties voor Alfen

Een beperking van China kan de overeenkomst die Alfen heeft met CATL ernstig verstoren. Het aandeel dat laatste tijd weer enig momentum kreeg door vooral vraag vanuit retail, heeft nu een mogelijk nieuw "probleem" naast de vraag of de boekhouding echt weer op orde is.

Wij zijn lange tijd negatief geweest op Alfen, de laatste tijd zagen we een upswing en gezien de chart waren we afwachtend (minder negatief) geworden na de grote dip van de laatste kwartalen van het aandeel. Dit nieuws uit China zou deze upswing kunnen verstoren.

Wij stonden zelf nog steeds lang aan de zijlijn en wachten nu ook af. Hoewel we denken dat het bedrijf in een groeisector opereert, en als de bedrijfsvoering weer op orde is, kan het werkelijk stijgen, is dit een flink probleem als China echt beperkingen gaat instellen. Tel daar de blacklist van de Amerikanen bij op die waarschijnlijk ook druk op de EU gaan leggen.

De overeenkomst met CATL

Alfen, een specialist in energieoplossingen in Europa, heeft op 30 januari 2024 een 10-jarige leveringsovereenkomst gesloten met CATL. Deze overeenkomst stelt Alfen in staat om te voldoen aan de toenemende vraag naar energieopslagsystemen in Europa en versterkt hun leveringsketen voor deze systemen.

Als China besluit om de export van geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijtechnologie te beperken kan dit de beschikbaarheid en kosten van de batterijen die Alfen via CATL betrekt onder druk zetten. Ook is de vraag of Alfen ergens anders een contract kan afsluiten.

Aangezien de Chinese exportbeperkingen zich kunnen uitstrekken tot buitenlandse investeringen, technologieoverdrachten en licenties, kan dit de operaties van CATL en de leveringen aan Alfen verstoren. Dit zou kunnen leiden tot hogere kosten voor Alfen of zelfs een verstoring van hun productieketen.

Alfen zal waarschijnlijk in de komende maanden de situatie moeten analyseren en, indien nodig, stappen ondernemen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

In ieder geval: als China beperkingen gaat doorvoeren is dat de volgende negatieve "klap" voor Alfen. Reden dus om de kat uit de boom te kijken en te "hopen" dat het gaat gaat meevallen.

www.scetrader.nl/alfen-2/07/01/2025/a...
Belangrijk nieuws idd!
Dit zal natuurlijk niet alleen Alfen raken maar veel bedrijven binnen Europa. Zaak is natuurlijk wel dat Alfen nu al naar een backup plan gaat kijken, mocht het zover komen.
Daarnaast rekent Alfen de batterij prijs 1 op 1 door toch?
K-d-H 1962
0
quote:

mr.DBD schreef op 23 januari 2025 18:10:

EV-subsidie in heel Europa komt een stap dichterbij

Ook in Nederland kan het financiële steuntje in de rug terugkomen.

Kijkend naar Duitsland is de conclusie simpel: om EV’s te verkopen, hebben kopers subsidie nodig. We zijn benieuwd of dit in Nederland ook zo gaat zijn nu de SEPP is verdwenen. De Duitse Bondskanselier Olaf Scholz wil graag de subsidie hervormen. De EV-subsidie moet dan niet alleen landelijk geregeld zijn, maar voor heel Europa.

Een Europese EV-subsidie werd eerder al geopperd door de Franse minister van Industrie, Marc Ferracci. Tijdens het World Economic Forum praat Scholz ons bij over de huidige stand van zaken. ”Wat we nodig hebben, zijn pragmatische oplossingen, geen ideologische.”

De volgende stap

Scholz meldt trots dat hij een belangrijke stap heeft gezet richting een Europese EV-subsidie. Scholz: ”Ik ben verheugd te melden dat de voorzitter van de [Europese] Commissie nu mijn voorstel heeft meegenomen voor een geharmoniseerde, Europa-brede subsidie voor elektrische auto’s”, zegt Scholz. Oftewel: het idee van de landelijke beleidsmakers ligt nu bij de voorzitter van de EU, Ursula von der Leyen.

Von der Leyen was ook aanwezig op het Forum. Daar benadrukte ze nog maar eens aan hoe belangrijk de EV-transitie volgens haar is. Von der Leyen: ”De komende paar jaren worden van levensbelang om in de race naar schone technologieën.”

Nog even terug naar Scholz. Die heeft goede redenen om een EV-subsidie voor heel Europa te regelen. Over een maand zijn de Duitse verkiezingen. In zijn verkiezingsprogramma belooft Scholz een ’tijdelijk belastingvoordeel’ voor EV’s die in Duitsland worden gebouwd.

We gaan allemaal aan de EV

De Bondskanselier gelooft dan ook heilig in de EV. Hij zegt: ”Elektrische mobiliteit is de toekomst, daarover bestaat geen twijfel. Iedereen die daar anders over denkt, brengt onze industrie in gevaar.” Ik denk dat bijvoorbeeld BMW nog even met liefde ‘de industrie in gevaar brengt’ als dat zorgt wat extra M3 verkopen verkopen

www.autoblog.nl/nieuws/ev-subsidie-in...

En in heel Afrika rijden 100 miljoen auto,s die ouder zijn dan 20-25 jaar. En vooral oude diesels. Nee hier EV RIJDEN gaat echt niet de aarde redden.
CLAIMEMISSIE
2
quote:

K-d-H 1962 schreef op 25 januari 2025 01:23:

[...]
De bedoeling in Europa om volledig naar EV wagens om te schakelen heeft helemaal niets met het milieu te maken maar alles met financieel beheer.
Eens het transitie netwerk is voltooid zijn ze niet meer afhankelijk van olie voor het autoverbruik van al die Europeanen.
De enige die financieel wint is de overheid via heffingen en belastingen op je gehele verbruik,
Momenteel starten deze pas na aankoop fossiel en wordt er een stuk misgelopen.
Ook is olie een economisch wapen en tast het de koopkracht aan bij hoge standen en daar moet men vanaf.
De grote vraag is wat blijft er van Europa over want deze transitie is pas klaar ten vroegste binnen 15-20jaar.
Europa telt niet meer mee en de grote 3 worden(zijn) USA/CHINA/INDIA
Je ziet vandaag al op de beurzen dat EU bedrijven achterblijven omdat men er geen toekomst meer in ziet door de opgelopen kosten en regels waar deze bedrijven mee te maken hebben.
Europa heeft een mooie historie met knappe gebouwen en steden en kan best zoveel mogelijk inzetten op toerisme want dat is het enigste wat blijft groeien.
Altijd prijs
0
quote:

CLAIMEMISSIE schreef op 24 januari 2025 15:50:

Meer dan 60cent van daghoog het kan allemaal:)
We zitten in de tang van de stijgende rente ondanks alle mooie woorden van Lagarde..
CLAIMEMISSIE
0
Of niets meer binnen 1-2jaar.
Vandaag zal het duidelijk worden hoe gevoelig Alfen is voor een mogelijke handelsoorlog.
Eerste test
CLAIMEMISSIE
0
Trump en zijn techmiljardairs gaan voor niets of niemand uit de weg en dit zal als gevolg oncontroleerbare inflatie en hoge rentes brengen en de bedrijven zonder grote cashreserves zullen verdwijnen,
Een economische uitzuivering.
CLAIMEMISSIE
0
quote:

CLAIMEMISSIE schreef op 18 januari 2025 14:34:

[...]
Zowel bij een short straddle als bij een short strangle koop ik geschreven opties put/call terug als de premie naar 10cent gaat.
Er is dan bijna niets meer te verdienen en beter cashen en weer een beter moment afwachten om weer te schrijven.
De koers staat nu hoog en dan schakel ik over van een straddle naar een strangle gebaseerd op een koersdaling.
FD lees je mee?zo kan je binnen een week een nieuw artikel plaatsen over deze short strangle:)
Geschreven call 13/13.50eur en geschreven put 11.5/11eur voor februari/maart/juni.
De daling kwam alweer en we kunnen deze week een nieuw artikel verwachten:)
Short strangle
Schrijven maar die puts
BtB180
0
quote:

CLAIMEMISSIE schreef op 27 januari 2025 06:39:

Of niets meer binnen 1-2jaar.
Vandaag zal het duidelijk worden hoe gevoelig Alfen is voor een mogelijke handelsoorlog.
Eerste test
Hoe gaat dat vandaag duidelijk worden?
CLAIMEMISSIE
0
quote:

CLAIMEMISSIE schreef op 18 januari 2025 15:37:

[...]
Niemand weet op korte termijn wat de koers gaat doen ook ik niet,
Maar de koers ketst op 13.80eur telkens af wat geen garantie is maar wel een vaststelling.
De premies zitten vooral op de geschreven calls(ongedekt) 13/13.5 met 1.1-1.40eur op 1 maand of bijna 10% rendement als de koers weer daalt.
Puts schrijven kan weer als de koers laag 12eur doet en dan zijn de premies op de puts 1-1.40eur.
Er zit tot 20% per maand rendement in short strangle maar de koers moet dan wel tussen de 11.5-13.50eur blijven noteren en volatiel blijven.
Rendementen rendementen:)
Marco19
3
Persbericht:

Alfen signs agreement with FlevoBESS to build one of the Netherlands’ first large-scale 4-hour battery energy storage systems
Alfen will deliver 31.6MW/126.4MWh battery energy storage system
The first large-scale 4-hour system in the Netherlands equipped with Alfen’s latest inverters
Signed in December 2024, the installation is on track for completion in Q3 2025
Almere, the Netherlands, 28 January 2025— Alfen, an energy solutions specialist in Europe, has signed an agreement with FlevoBESS to deliver a 31.6MW/126.4MWh battery energy storage system, one of the first large scale 4-hour systems in the Netherlands. Located near Dronten, in Flevoland, a central part of the Netherlands, the system will support the region’s ambitious energy transition goals by stabilising the grid, enabling renewable integration, and preparing for future expansions to 204MWh by 2028. The agreement was signed in December 2024 and installation is on track for completion in the third quarter of 2025.
CLAIMEMISSIE
1
quote:

Gene Hack schreef op 28 januari 2025 00:21:

Vroeg of laat gaan engnekken voor gaas.. Enjoy de ride!
Bedankt
Kortere shortposities zijn weer gesloten.
Het grootste risico is wanneer er grotendeels geschreven puts uitstaan want de bescherming gaat maar tot de experatie prijs-premie en dat is ongeveer gemiddeld 9eur.
Dus er is bij een grote daling of onverwacht faillissement 9eur per aandeel te verliezen!!
Als je weet dat je 10% op je inzet op 24 dagen krijgt om te beloven op de huidige koers te kopen(feb 12.5eur opties) dan weet je hoe gevaarlijk dit aandeel wordt ingeschat voor de cijfers van feb.
Als iemand je vraagt om even 24dagen geld te lenen en je er 10% bijkrijgt vertrouw je deze persoon dan?
Nee toch
voda
1
Alfen bouwt grootste batterij-energieopslagproject van Nederland
28-jan-2025 07:50

Geen financiële details bekendgemaakt.

(ABM FN-Dow Jones) Alfen heeft een overeenkomst getekend met FlevoBESS voor de levering van een batterij-energieopslagsysteem van 31,6 MW/126,4 MWh, een van de eerste grootschalige 4-uurssystemen in Nederland. Dit maakte de energiespecialist dinsdagochtend bekend.

Het project is gelegen nabij Dronten, in Flevoland, een centraal deel van Nederland. Het systeem zal de ambitieuze energietransitiedoelstellingen van de regio ondersteunen door het netwerk te stabiliseren, duurzame integratie mogelijk te maken en zich voor te bereiden op toekomstige uitbreidingen tot 204 MWh in 2028, aldus Alfen.

De overeenkomst werd in december 2024 ondertekend en de installatie ligt op schema voor voltooiing in het derde kwartaal van 2025.

Financiële details meldde Alfen dinsdag niet.

Door: ABM Financial News.
PabloJa
3
Dan maak ik wel wat financiële details bekend: €35 miljoen voor het systeem in totaal, misschien dus niet alles voor Alfen.

Bron ASN spaarcentjes: december 2024 www.asnbank.nl/nieuws-pers/financieri...
325 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 jan 2025 17:35
Koers 14,245
Verschil -0,220 (-1,52%)
Hoog 14,660
Laag 14,190
Volume 302.516
Volume gemiddeld 432.243
Volume gisteren 412.002