In de afgelopen zeven dagen werd in Nederland 36, 2 miljoen keer iets online besteld en betaald. Vorig jaar werd er inclusief Black Friday 35,7 miljoen keer online besteld. En dan moet het hoogtepunt nog komen. Doorgaans wordt er op de dagen na de populaire koopdag nog meer gekocht dan op vrijdag zelf. Vorig jaar werd er in de elf dagen rond Black Friday 50 miljoen keer online iets gekocht, vergeleken bij 30 miljoen transacties in een normale week. Volgens Amos Kater van iDeal is de verklaring voor een deel toeval. „Black Friday valt dit jaar later in de maand dan vorig jaar. Meestal beginnen de bestedingen op te lopen als mensen hun salaris hebben ontvangen. Dat is meestal na de twintigste van de maand. Vorig jaar viel Black Friday op de 24ste, toen was er minder tijd voor de bestedingen om op te lopen dan nu.”
Maar economen geven ook andere verklaringen. „De langere periode van aandacht voor Black Friday heeft ervoor gezorgd dat de drukte wordt verdeeld. Dat is prettig voor de logistiek in de online winkels. En ook bezorgdiensten zoals TNT en DHL past dit beter”, zegt retaileconoom Dirk Mulder van ING. Retaildeskundige Paul Moers geeft nog een andere verklaring. „Er is ook sprake van een inhaalslag. De consument heeft in de eerste helft van het jaar enorm de hand op de knip gehouden. En deze Nederlandse consument, die toch op de centen zit, ziet in deze periode eindelijk een reden om te gaan uitgeven”, zegt hij.
Vandaag bracht ook het CBS het nieuws dat meer dan 80% van de mensen regelmatig iets online koopt. Het aantal internetshoppers is hoger dan tijdens de lockdown in de coronaperiode. Vooral schoenen en kleding worden online gekocht. Ook cosmetica en sportartikelen zijn populair. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat het aantal mensen dat Black Friday niets vindt, daalt van 47% naar 32%, terwijl de groep die het geweldig vindt groeit van 18% naar 30%.