TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom September 2024

755 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 » | Laatste
Alrob2
0
quote:

Alrob2 schreef op 24 september 2024 17:26:

Wat is de relatie van TomTom met de Chinese automobielindustrie?
Niemand reageert. Dus ik neem maar aan, dat er geen relatie is. Jammer, had de fantasie in dit aandeel kunnen aanwakkeren.
xof
2
quote:

Alrob2 schreef op 24 september 2024 17:21:

Vandaag weer flink afgebouwd. Bij de beleggers begint het kwartje te vallen. De crisis van de Europese automobielindustrie zal ook TomTom raken. Ik kies het hazenpad.
Het gaat allang niet meer om het grotere macro economische plaatje en de “markt”.

Als de fcf outlook gehaald wordt en de insiders genoeg inside info hebben over interesse van grotere spelers, komen Teslin en KKR met een exit scenario.

Ik kijk elk weekend of er een aankondiging komt……

Al het andere is voor mij niet meer relevant, helaas

Klote aandeel, maar event stock
Alrob2
0
quote:

xof schreef op 24 september 2024 20:46:

[...]

Het gaat allang niet meer om het grotere macro economische plaatje en de “markt”.

Als de fcf outlook gehaald wordt en de insiders genoeg inside info hebben over interesse van grotere spelers, komen Teslin en KKR met een exit scenario.

Ik kijk elk weekend of er een aankondiging komt……

Al het andere is voor mij niet meer relevant, helaas

Klote aandeel, maar event stock
Lijkt mij knap frustrerend, dat wachten. Je wachten wordt ook niet beloond met dividend.
visje
0
Geavanceerde rijhulpsystemen

Rijgemak

Houd altijd controle over de situatie dankzij de geïntegreerde rijhulpsystemen, waaronder: Adaptive Cruise Control, Driver Performance Assistant, Lane Change Assistant, Motorway Assistant Plus en Traffic-Sign Recognition.

betreft zeekr, zou maar zo tomtom kunnen zijn, geldt ook voor byd
Moneyball
0
quote:

marique schreef op 24 september 2024 19:26:

[...]

"Justin poogt soms nog iets van FA., maar zijn handicap is dat hij qua accounting zwak is. Van defrev snapt hij nog steeds weinig."
(quote @Beperktedijkbewaking 22 september 2024 08:29)
Deze steekjes onder de gordel heb je volgens mij niet nodig Marique. Zou mooier zijn om Justin’s argument van 90% marge inhoudelijk te weerleggen. JMHO
JustRevisited
1
quote:

Alrob2 schreef op 24 september 2024 20:38:

[...]
Niemand reageert. Dus ik neem maar aan, dat er geen relatie is. Jammer, had de fantasie in dit aandeel kunnen aanwakkeren.
Market share Automotive, I think, we've done well in the last couple of years. I think we're doing well in China. We've added quite a big number of new logos for China export. They don't currently amount to a large sum of money in the order backlog, but still there's potential for significant growth from this segment in the years to come.

Marktaandeel Automotive gaat goed de afgelopen jaren, we doen het ook sterk in China. We hebben een behoorlijk groot aantal nieuwe merken binnengehaald voor Chinese export. Deze brengen op dit moment nog geen grote bedragen in de backlog, maar er is een potentie voor significante groei in dit segment voor nog jaren te gaan.


Die relatie is er dus wel. TomTom heeft Chinese klanten voor export naar Europa en dit breidt zich uit. Nu Chinese software in auto's verboden wordt in de US, moeten zij dit door een westers bedrijf laten doen. De quote is van Harold Goddijn bij de cijferpresentatie:
corporate.tomtom.com/static-files/491...
JustRevisited
0
quote:

Moneyball schreef op 25 september 2024 09:55:

[...]

Deze steekjes onder de gordel heb je volgens mij niet nodig Marique. Zou mooier zijn om Justin’s argument van 90% marge inhoudelijk te weerleggen. JMHO
Het is al heeeeel vaak door TomTom gezegd dat de marge op die deferred revenue bijna volledig is, omdat de maak en lever kosten van het product al gedaan zijn en de enige verplichting die tomtom daarna nog heeft is de kaartendatabase in de lucht houden, wat ze sowieso al moeten doen.

Daarnaast is het sowieso al zo dat TomTom hele hoge brutomarge heeft als software en content bedrijf. Nu op 85% (inclusief PND) en dit gaat naar 90% (als de PND langzaam uitsterft).


Second-quarter gross margin was impacted by the release of non-recurring engineering costs at the start of production of some customers’ programs. The main one being Volkswagen Group, where we work together with CARIAD to integrate our navigation software.

As such, the gross margin came in at 80%, below the 83% recorded in the same quarter last year. Excluding the effects of these non-recurring engineering costs, our gross margin would have been comparable to the gross margin in the previous quarter. For the full year, we expect our gross margin to be around 85%, which is similar to last year.


Tim Ehlers - Kepler Cheuvreux - Analyst
Okay. Great. And then you mentioned in one of the previous analyst calls that the goal is to go towards a 90% gross margin?

Taco Titulaer - TomTom NV - Chief Financial Officer, Member of the Management Board
Yes. That is just a factor of Consumer becoming a smaller part of the mix. So, Consumer has hardware and so the cost of sales are higher there, meaning that Consumer's gross margin is probably 45%-ish. So, the less Consumer in the mix, the higher the gross margin for the overall group will become.
ketchup
3
quote:

JustRevisited schreef op 24 september 2024 15:24:

[...]

Dan neem ik een tweede hypotheek en koop ik er zoveel ik kan. :) Er zit alleen al 2,50 euro netto kaspositie in het aandeel.
dan kan je er beter gaan solliciteren , of je als adviseur laten inhuren ... dan krijg je de aandelen gratis en hoef je ook geen pagina's argumenten meer aan te dragen hoe goed de marge wel niet is, en het bedrijf niet langer te promoten tegen de beurswaarde in .... die al 10 jaar verdampt , gewoon aanschuiven en mee eten uit de ruif cash aan zero risk ( niks 2e hypotheek op je huis)
JustRevisited
0
quote:

ketchup schreef op 25 september 2024 10:36:

[...]

dan kan je er beter gaan solliciteren , of je als adviseur laten inhuren ... dan krijg je de aandelen gratis en hoef je ook geen pagina's argumenten meer aan te dragen hoe goed de marge wel niet is, en het bedrijf niet langer te promoten tegen de beurswaarde in .... die al 10 jaar verdampt , gewoon aanschuiven en mee eten uit de ruif cash aan zero risk ( niks 2e hypotheek op je huis)
Goeie! :-)

Maar ik hou niet zo van voor een baas werken.
Ben ik niet voor gemaakt.
hvasd2
0
Alrob2
0
quote:

hvasd2 schreef op 25 september 2024 10:54:

Marge komt alleen tot zijn recht wanneer er veel geld wordt verdiend
Juist en dat is nou waar het om gaat, en vooral om wat men in de toekomst gaat verdienen. Toekomst ziet er slecht uit. Daarom koers down en zodra de cijfers die toekomst bevestigen, verder down.
JustRevisited
0
quote:

hvasd2 schreef op 25 september 2024 10:54:

Marge komt alleen tot zijn recht wanneer er veel geld wordt verdiend
Klopt, omzetgroei in nu key.

Grosso modo heeft TomTom dit jaar:

- 600 miljoen omzet
- 500 miljoen euro vaste kosten
- 90 miljoen variabele kosten (15% van de omzet)
- marge: 85%, oplopend naar 90% komende jaren

Nu zijn die vaste kosten onder controle door de samenwerking met Meta, Microsoft, OSM. Het kaarten onderhoud wordt voor 90% geautomatiseerd gedaan door data van die partners door AI te laten analyseren.

Daarnaast brengen elk van die partners een bijdrage van 3 miljoen euro + 20 fulltime personeel.
overturemaps.org/become-a-member/

Alles draait dus nu om meer omzet. Vanaf hier heb je een hefboom.
Wereldbelegger
0
Ondanks die mooie marge's en fantasierijke vergezichten
De koers staat dichter bij YearLow dan bij YearHigh

Day's Range 4.97-5.12

52 wk Range 4.51-7.79

1-Year Change -25.5%

De bal zal wel weer onder water worden gedrukt door 'shorters'.
Dat lees ik hier regelmatig in de afgelopen jaren.... ((-;
hvasd2
1
Meer omzet met een grote klant die in de touwen hangt zal niet makkelijk worden.

Ik vind die inbreng van partners voor wereldwijde interactieve kaart wel aan de magere kant. Zeker wanneer je ziet om wat voor gigantische bedrijven het gaat.
TT en die andere bedrijven is een soort David en Goliath.
JustRevisited
0
quote:

JustRevisited schreef op 25 september 2024 11:35:

[...]

Daarnaast brengen elk van die partners een bijdrage van 3 miljoen euro + 20 fulltime personeel.
overturemaps.org/become-a-member/

Overture heeft dus 80 fulltime mensen aan het werk. 20 van TomTom en 20 van respectievelijk Microsoft, Amazon en Meta. Daarnaast heeft Overture >12 miljoen budget, waarvan 3 miljoen door TomTom en 3 van de overige drie. Aangevuld met kleinere bedragen van kleine members.

Daarnaast wordt kennis van anderen 'gratis' ingebracht in werkgroepen binnen Overture en helpt het je als vehikel om te netwerken, nieuwe klanten te vinden en een sales pitch op basis van openheid.

Hier zit dus zowel een kosten controle element in als een commercieel element. Ook maakt dit het voor HERE lastiger concurreren met TomTom. Die moet nu concurreren met een kaart die de data krijgt van veel grote partijen, inclusief de Open Street Map community en daarnaast aan een stuk kosten deling doen en een hoge mate van automatisering (AI) heeft in verwerken van de kaart.

Ik ben wel benieuwd hoe ze daar op de burelen van HERE tegenaan kijken. En ook hoe de aandeelhouders van HERE hier tegenaan kijken. Volkswagen werd lid van Overture. Wat vinden ze daar van bij HERE?
Wereldbelegger
1
quote:

JustRevisited schreef op 25 september 2024 11:35:

[...]

Klopt, omzetgroei in nu key.

Grosso modo heeft TomTom dit jaar:

- 600 miljoen omzet
- 500 miljoen euro vaste kosten
- 90 miljoen variabele kosten (15% van de omzet)
- marge: 85%, oplopend naar 90% komende jaren

Nu zijn die vaste kosten onder controle door de samenwerking met Meta, Microsoft, OSM. Het kaarten onderhoud wordt voor 90% geautomatiseerd gedaan door data van die partners door AI te laten analyseren.

Daarnaast brengen elk van die partners een bijdrage van 3 miljoen euro + 20 fulltime personeel.
overturemaps.org/become-a-member/

Alles draait dus nu om meer omzet. Vanaf hier heb je een hefboom.
Na de aangekondigde reductie van (slechts)10% van het aantal medewerkers vanwege het beginnen vangeautomatiseerde onderhoud van kaarten twijfel ik aan een percentage van 90% door AI-automatisering wat nu al bereikt zou zijn.

Voor zover ik kan achterhalen, (kan er dus naast zitten) heeft TT nog ruim 4.000 medewerkers. Maar zoekt niet zoveel mensen meer:

Find your place in the world
We have 74 open positions in 11 teams across 16 locations.

bron: TT website
JustRevisited
0
quote:

hvasd2 schreef op 25 september 2024 11:44:

Meer omzet met een grote klant die in de touwen hangt zal niet makkelijk worden.

Volkswagen Group with solid performance in a demanding environment for the first half of 2024
Volkswagen semi-annual financial report for January - June 2024. Outlook for 2024 Confirmed.

The Volkswagen Group expects the sales revenue to exceed the previous year’s figure by up to 5% in 2024. The operating return on sales for the Volkswagen Group and the Passenger Cars Business Area is likely to be between 6.5% and 7%.

www.volkswagen-group.com/en/press-rel...
hvasd2
0
Here lijkt niet meer van hier. Iemand op het forum vroeg zich af waar nou hun cijfers zijn/blijven?
Volgens mij is de bodem gedachte achter Overture om voor de grote jongens als alternatief voor Google te dienen.
Tot nu toe is Google de VHS van de kaarten wereld en TT de V2000.
JustRevisited
0
Volkswagen hangt dus eigenlijk helemaal niet "in de touwen" commercieel gezien.

Maar... ze heeft er last van dat de gemiddelde fabrieksarbeider 6.000 euro per maand kost. De competitie kan dit voor lagere lonen en met minder mensen. Volkswagen wil daarom fors reorganiseren, omdat ze daar langetermijn niet tegenop kan. Alleen met bonden is afgesproken dat er de komende jaren geen ontslagen mogen vallen. Volgens mij kun je tot 2028 of 2030 ofzo baan bescherming hebben. Volkswagen moet dus eerst een boodschap uitbrengen dat ze in de fik staat (burning platform strategie) om de belofte aan de bonden te breken.

Voor dit jaar staat echter gewoon 5% omzetgroei en herhaling outlook genoteerd (zie hieronder). Dat zullen de bonden natuurlijk gebruiken om te zeggen dat het allemaal niet zo erg is. Dat is het spel dat nu gespeeld wordt.

Helaas is dit nog steeds zo in de industriële tijd: een race naar de bottom qua kosten en de mensen in fabrieken zijn de pisang. Zeker als het elders goedkoper kan.

quote:

JustRevisited schreef op 25 september 2024 11:56:

[...]

Volkswagen hangt niet in de touwen commercieel gezien. Ze heeft er last van dat de gemiddelde fabrieksarbeider 6.000 euro per maand kost.

Volkswagen Group with solid performance in a demanding environment for the first half of 2024
www.volkswagen-group.com/en/press-rel...

Volkswagen semi-annual financial report for January - June 2024
Outlook for 2024 Confirmed.

The Volkswagen Group expects the sales revenue to exceed the previous year’s figure by up to 5% in 2024. The operating return on sales for the Volkswagen Group and the Passenger Cars Business Area is likely to be between 6.5% and 7%.
tatje
0
Hoge operationele hefboomwerking - dit is een bedrijf met hoge vaste kosten in verhouding tot hun totale kosten. Een bedrijf met een hoge operationele hefboom heeft lage variabele kosten, dus de contributiemarge op elke verkochte eenheid levert relatief hoge winst voor het bedrijf op. Deze hoge winst wordt vervolgens gebruikt om de hoge vaste kosten te betalen, wat betekent dat ze een hoog volume en een gestage stroom van verkopen nodig hebben om winstgevend te blijven. Een voorbeeld hiervan is een softwarebedrijf.

Onze opex 4 maal 122,5 plus 20 D en A is 510 in 2027

We have stopped capitalizing a few
years ago. So, that means that our CapEx is at a lower level. The only things that we capitalize are lease
assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

10% zijn variabele kosten.
de kale opex zijn je ( grotendeels ) vaste kosten 4 maal 122,5, die laten we met 2% per jaar groeien.
Stel dat is in 2027 van toepassing.

LT 650 2024 490, dus een groei 160 in LT in 25 26 en 27
C 50
omzet 700
marge 87%
gross profit 610
opex 510
ebit 100

In 2030 zal C op zijn.

omzet 1000 miljoen
marge 90%
gross margin 900
Opex 490 kaal in 2027 met 3 jaar carg 2% is 520 met 20 D en A is 540
ebit 360

Bij 900 miljoen omzet zal de ebit 270 zijn :-)

De opex zonder D en A zijn voor zeker 95% vaste kosten, die we met 2% per jaar samengesteld laten groeien.

Dus we moeten omzetgroei hebben en de marge handhaven.

Momenteel
A we winnen marktaandeel en de sales funnel groeit, maar de markt zit momenteel tegen en 2 nieuwe klanten stellen hun SOP uit.
E we liggen wat achter, de rest van de verwachtingen blijven.

JR wij spreken van potentie uit gesproken door de RVB en RVC

Maar 70% van dit forum zegt: eerst zien dan geloven.
25% zegt het was niets , het is niets en het wordt niets.

Wij vallen onder de 5% :-)
755 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 feb 2025 17:35
Koers 4,022
Verschil -0,106 (-2,57%)
Hoog 4,160
Laag 3,964
Volume 566.861
Volume gemiddeld 270.455
Volume gisteren 522.853