het is nog niet duideiijk wie die 4 miljoen aandelen verkocht aan euronav: het zou zomaar een pensioenfonds kunnen zijn, maar ook wen CMB zelf.
Euronav kan dank zij een besluit van enkele jaren geleden 10% eigen aandelen bijkopen, tot zowat 14% eigen aandelen (ongeveer, ze hadden op dat ogenblijk al zowat 4%).
Nu Eronav weer oteert onder de intrensieke waarde kunnen ze wellicht zoals weleer weer de helft van de winst uitbetalen als herinkoop van eigen aandelen, en wellicht beslissen tot een nieuwe 10% aankoop.
Niet onwaarschijnlijk, dat CMB die gewoon levert via de markt. Wellicht ook in functie van uitkeerbare winst.
Er zijn nu in de markt - dus zonder eigen aandelen - zowat 89% van de aandelen. Welk deel in handen van CMB is, kan nog niet bepaald, omdat de transfer van de aandelen uit het bod nog niet konden geregistreerd worden. Van die 89% is zowat 11% in vrije handen. Daar zou 1.8% al kunnen gekocht zijn door euronav, maar die aandelen kunnen ook afkomstig zijn van CMB. CMB kan doelbewust hebben gestreefd naar een lagere koers, onder de waarde, om cash te genereren door te verkopen aan Euronav. Medeaandeelhouders van Euronav kunnen zo een graantje meepikken: na nog een aankoopperiode van 10% zou euronav een klein kwartje van zijn aandelen vernietigen: kan zomaar binnen het half jaar als euronav meteen nog 10% afneemt van CMB. En dan is de free float 11% van 75%. Dat lijk dan al heel wat anders, maar in feite zijn die 11% nu ook al goed voor eenn economische (vloot))waarde van 800 miljoen., een beurnotering zeker nog waard.
Dat zou er moeten toe leiden dat Euronav blijft noteren aan de onderkant van de intrinsieke waarde, en dat euronav door de helft van de winst in eigen aandelen te steken, en door de meerwaarde op schepen niet te verdelen, groei kent en mooie dividenden kan blijven uitkeren.
De kwartaalwinst zal in q1 extra gevoed zijn, door de recordcashflow op de vloot maar ook door nog niet geboekte winsten op vlootverkoop (samen 3$ q1winst, 3.5$ cashflow per uitstaand aandeel, ). Natuurlijk, het grote dividend en de aankopen van eigen aandelen, nieuwe boten en cmbtech zal nu wel te zien zijn op de beschikbare cash., maar echt niet dramatisch:.
Intussen lopen de meerwaarden op de vloot op. voor Newcastlemax en olievloot-10% dit kwartaal-, alleen 80 units-aanbouw inbegrepen- van >70 mil elk minimum,. door rode-zee gebeurtenissen. dus ondanks die reuze dividenden is euronav helemaal niet kleiner geworden!! Analisten zullen wel weer verwonderd zijn, alsof dat kan bij analisten...ja, als ze niet analyseren...