Wereldbelegger schreef op 29 januari 2024 15:46:
Mooi verhaal over de introductie van Japanse Auto's in Nederland.60 jaar geleden moesten de Japanse merken zich bewijzen zoals de Chinese nu
Dealers van het eerste uur over moeilijke beginjaren
Heb jij een Mazda? Lease je een Toyota? Overweeg je een Suzuki? Of kijk je stiekem naar een Nissan? Dan ben je een verstandige consument, die kiest voor merken die stuk voor stuk een dijk van een reputatie hebben. Zestig jaar geleden was dat wel anders. Toen de eerste Japanse auto’s hun intrede deden op de Nederlandse markt klonk er niet direct een staande ovatie, want wat de boer niet kent …
‘Wat de boer niet kent, dat eet hij niet', luidt het spreekwoord. Oftewel: wat je niet kent, moet je niet willen en onbekend maakt onbemind. Het is heus niet zo dat de Nederlandse automobilist van de vroege jaren 60 nu zo eenkennig was. Verre daarvan zelfs, want keuze was er meer dan genoeg. Zo lagen Opel, Volkswagen, Ford, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, Renault, Citroën, Mercedes en BMW allemaal binnen handbereik. Ook inmiddels verdwenen merken als Rover, Simca, Borgward, Hillman, Austin, Morris, NSU en Panhard waren populair, net als de oer-Hollandse Daf. Zo’n Dafje kon je voor maar net iets meer dan 4.000 gulden voor je deur parkeren, terwijl een veel voornamere Ford Taunus 12M ook maar net iets meer dan 6.000 gulden kostte. Kom er nog maar eens om, horen we je denken, want waar Daf allang geen personenauto’s meer maakt, vraagt Ford nu dik 30 mille voor een beetje middenklasser. Ja, er is veel veranderd.
Van Japanse auto’s had in die tijd nog niemand gehoord. Niemand kende ze, niemand miste ze, niemand wilde ze. In de jaren na de oorlog had Japan, als bondgenoot van Duitsland, geen beste reputatie. De Japanse economie was door allerlei sancties afgeknepen tot minimale proporties, maar in de Verklaring van Potsdam – die de voorwaarden van de Japanse capitulatie beschreef – stond specifiek dat er ruimte zou zijn voor economisch herstel, waarbij het Japan op termijn zou worden toegestaan weer deel te nemen aan de wereldhandel. De Japanners zelf wilden niets liever dan een frisse start om zo hun land uit het naoorlogse slop trekken
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/60...