Just Eat Takeaway moet dit jaar harde euro’s verdienen
Just Eat Takeaway komt woensdag met een tussentijds handelsbericht.
De maaltijdbezorger heeft afgelopen jaar gewerkt aan verbeteren van zijn winstgevendheid.
Nu dat is gelukt, staat 2024 in het teken van het behalen van een positieve kasstroom.
De beurskoers van Just Eat Takeaway heeft de weg naar boven voorzichtig weer gevonden. Het aandeel staat ruim 20% hoger dan toen de maaltijdbezorger in oktober zijn derdekwartaalcijfers presenteerde.
Na een flinke dip tijdens de herfst, waarin het aandeel tot €10,57 daalde, koerst Just Eat Takeaway al bijna twee maanden rond de €14,50. Het bedrijf heeft zijn winstgevendheid sterk verbeterd en lift mee op het goede sentiment op de beurs. Zo staat de AEX ongeveer 10% hoger dan eind oktober.
Woensdag publiceert Just Eat Takeaway een tussentijds handelsbericht over het vierde kwartaal. Analisten verwachten dat het aantal bestellingen in de laatste maanden van 2023 iets gedaald is ten opzichte van het einde van 2022. Dat geldt ook voor de totale waarde van die bestellingen. Dit is een belangrijke indicator voor de omzet, omdat de maaltijdbezorger een percentage daarvan als commissie rekent aan restaurants.
Beleggers moeten het woensdag doen zonder omzet- en winstcijfers. Die publiceert Just Eat Takeaway eind februari. Vorig jaar liep het bedrijf bij zijn tussentijdse handelsbericht over het vierde kwartaal van 2022 al wel vooruit op zijn winstcijfers. Toen gaf het bedrijf een indicatie van zijn brutobedrijfsresultaat (ebitda) voor dat jaar en verhoogde het meteen zijn winstverwachting voor 2023, met een koerssprong als gevolg.
Zwarte cijfers schrijven
Afgelopen jaar stond voor Just Eat Takeaway in het teken van de omslag van snelle omzetgroei naar een positief brutobedrijfsresultaat. Dat was het gevolg van de snel gestegen rente, die het voor verlieslatende bedrijven veel duurder heeft gemaakt zich te financieren. Deze missie is geslaagd. De Midkapper sprak vorig jaar de verwachting uit dat de aangepaste ebitda in 2023 uitkomt op €310 mln. Dat is een forse verbetering ten opzichte van de €19 mln die in de boeken van 2022 stond.
Just Eat Takeaway trok het hele register open om die omslag te maken. Het bedrijf is vertrokken uit landen waar het marktleiderschap onhaalbaar was, zoals Portugal en Noorwegen. Daarnaast heeft het zijn logistiek efficiënter gemaakt, IT-systemen samengevoegd en ongeveer 400 mensen ontslagen bij zijn Amerikaanse dochter Grubhub.
Nadeel van de nadruk op winstgevendheid is wel dat Just Eat Takeaway ‘harde keuzes’ moet maken waar geld aan te spenderen, schrijft analist Wim Gille van ABN Amro–Oddo in een vooruitblik. Dat geldt niet voor alle concurrenten. Zo strooit Uber volgens Gille in Noord-Amerika weer kwistig met kortingsbonnen en kan Doordash dankzij zijn sterke balans ‘de nieuwe realiteit ook negeren’. Daarmee doelt Gille op de sterk gestegen kosten van financiering.
Meer aandelen inkopen
Nu het brutobedrijfsresultaat positief is, is het behalen van een positieve kasstroom het volgende doel van Just Eat Takeaway. Dat moet vanaf begin 2024 het geval zijn, meldde het bedrijf eerder al. Jefferies-analist Giles Thorne rekent er op dat Just Eat Takeaway een deel van de cash die dat oplevert gaat gebruiken om eigen aandelen in te kopen. Vorig jaar kocht het bedrijf al twee keer voor €150 mln eigen aandelen in.
Thorne denkt daarnaast dat de maaltijdbezorger genoeg geld in kas heeft om een converteerbare obligatie van €250 mln terug te betalen. Die loopt eind januari af, en de koers waartegen het bedrijf die in aandelen kan omzetten is ver weg. Dat geldt eveneens voor de converteerbare obligaties die in 2025, 2026 en 2028 aflopen.
Amerikaanse problemen
Verder moet Just Eat Takeaway zijn Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub op de rails krijgen. Analisten verwachten daar bij het tussentijdse handelsbericht van woensdag nog geen positieve berichten over. Zo denkt JPMorgan dat het aantal bestellingen bij Grubhub in het vierde kwartaal met 12% is gedaald. Ook ING voorspelt ‘zwakke prestaties’ in Noord-Amerika, al zit er volgens de bank verbetering in ten opzichte van eerdere kwartalen.
Als Grubhub beter presteert, zal het voor Just Eat Takeaway gemakkelijker zijn het bedrijf te verkopen. De Amerikaanse maaltijdbezorger staat al sinds april 2022 te koop. Maar de omstandigheden zitten tegen: investeringsmaatschappijen kunnen bijvoorbeeld lastig geld lenen om een grote acquisitie te doen. Ook speelt mee dat in New York nog altijd maximumtarieven gelden voor de commissie die Grubhub aan restaurants mag rekenen. Als die verdwijnen, en daar heeft het alle schijn van, is het Amerikaanse dochterbedrijf in één klap veel winstgevender. Grote kans dat het verkooptraject dan een stuk soepeler verloopt.