Wilkinson zegt dat klanten en aannemers van tevoren moeten bepalen wat redelijk is in termen van risico. “Er is altijd een risico in het project totdat je het ontwerp hebt voltooid. Design is alles…
“Zodra het ontwerp is voltooid, zouden we er alles aan moeten doen om de beloofde productiesnelheden te leveren. Dat is wat we moeten kunnen.”
Maar hij zegt dat sommige klanten hun wapens blijven wagen en proberen te veel risico's op de aannemers te leggen. “Er zijn dingen die we niet in de hand hebben. Ja, we moeten waar voor ons geld laten zien, maar wie had de inflatiepercentages die we zien en de impact van covid en oorlog kunnen voorspellen?”
Hij zegt dat hij enkele termen heeft gezien waarin klanten hebben geprobeerd te schrijven in ronduit onmogelijke eisen. “Ik kan kostenvoorspelbaar zijn in de dingen die we onder controle hebben; waar ik me niet aan kan binden, is met deze klanten die zeggen: 'covid was één ding, dus we willen dat je alle risico's van de pandemie in de toekomst neemt'. Dat kan ik niet voorspellen.
“Hoe ga je zoiets ooit inprijzen? En als je dat doet, word je onbetaalbaar, dus verspil je eigenlijk je tijd.
Als u werkt met marges van 2%, dan is uw vermogen om te investeren beperkt
Mark Robinson, het hoofd van inkoopspecialist Scape, vertelde onlangs aan dit tijdschrift dat het verplicht stellen van marges op contracten in de publieke sector zou betekenen dat iedereen zich zou kunnen concentreren op het zo goed mogelijk uitvoeren van zijn werk, zonder nodeloze ruzie voor, tijdens en na een klus.
"Ik zou dat heel goed kunnen steunen", zegt Wilkinson. “Als je werkt met marges van 2%, dan is je investeringsruimte beperkt. We lijken fundamenteel niet te begrijpen dat de voorspelbaarheid van het rendement voor iedereen heel erg belangrijk is.”
Hij zou graag zien dat de regering een meer langetermijnstrategie voor de bouw hanteert, zodat degenen die erin werken zekerheid van werk krijgen. En hij zegt dat er nog steeds te veel tijd wordt besteed aan praten over banen, in plaats van eraan beginnen en ze bouwen.
Hij zegt dat Crossrail, nu de Elizabeth-lijn genoemd, daar het perfecte voorbeeld van is. De civiele tak van Bam, Nuttall, werkte aan het werk met Kier en het Spaanse bedrijf Ferrovial, een rol die het heeft hernomen met dezelfde bedrijven en het Franse bedrijf Eiffage op HS2.
Crossrail kwam uiteindelijk te laat en overschreed ruimschoots het budget, maar Wilkinson zegt: “Crossrail zat 20 jaar in het denken en dan is het zo van: 'Geef de aannemers zes maanden om de prijs te bepalen en ga dan verder met de bouw'. Onze expertise wordt onvoldoende benut.
“Crossrail was tot nu toe toonaangevend op het gebied van technologie, maar je moet accepteren dat wanneer je de grenzen van technologie en innovatie verlegt, er bepaalde dingen zijn die je niet kunt voorspellen en dat we hier niet genoeg draagvlak voor inbouwen. . Als een project 10 jaar duurt, hoe ga je dan voorspellen wat er gebeurt in de jaren acht, negen en tien?”
Hoewel het debat over marges laat zien dat sommige dingen niet al te veel zijn veranderd tijdens Wilkinson's contractperiode, zijn er duidelijke verschillen tussen toen hij eind jaren tachtig begon en nu.
Paradijs Birmingham
Bam heeft veel gewerkt aan de herontwikkeling van Paradise in het midden van Birmingham
“Het was een heel technische bedrijfstak, in die zin dat als je geen natuurkunde op A-niveau had gestudeerd, je nooit een bouwgerelateerde opleiding zou volgen. Aangezien de industrie is gemoderniseerd door middel van digitale technologie en technologie, hebben we mensen in dienst die een achtergrond hebben in zaken als gamen. Die traditionele academische route naar deze branche was behoorlijk belangrijk toen ik afstudeerde, maar het is nu lang niet zo belangrijk, denk ik.”
Dit heeft wegen geopend naar een sector die wordt gezien als voorbehouden aan mannen. “Het stuk diversiteit en inclusie is enorm. De branche is veel professioneler geworden. Durf ik het te zeggen, toen ik begon als je timmerman was en je had vijf vingers, dan was je niet echt een timmerman.
“De professionele kant van de branche trekt ander talent aan. We trekken veel meer vrouwelijke ingenieurs aan. Vroeger waren het gewoon de traditionele vrouwenrollen zoals HR.”
[Genderdiversiteit] is niet mijn vaardigheden, maar ik heb de plicht om mijn kennis daarover te verbeteren
Naarmate er meer en meer veranderingen zijn opgetreden, heeft Wilkinson zich ook moeten aanpassen aan kwesties als identiteitspolitiek. “Ik denk dat er 89 erkende manieren zijn waarop mensen zich nu kunnen identificeren [volgens de website Sexual Diversity zijn dat er 105]. Ik hoef niet alle 89 te weten, maar ik moet het gewoon begrijpen.
“Toen ik er kwam, was de bouw een erg stereotiepe bedrijfstak en ik kwam uit Scunthorpe, waar veel staalarbeiders woonden. [Genderdiversiteit] is niet mijn vaardigheden, maar ik heb de plicht om mijn kennis daarover te verbeteren.”
Het hoofdkantoor is gevestigd in Bunnik, Nederland, en volgens het laatste rapport en de jaarrekening had Bam vorig jaar 13.700 mensen in dienst.
De omzet in 2022 bedroeg € 6,6 miljard (£ 5,8 miljard), een daling van 10% ten opzichte van het jaar ervoor na terugtrekking uit Duitsland en delen van België. De omzet van de kernactiviteiten in Nederland, het VK en Ierland steeg met 2%. Het bedrijf boekte een EBITDA-marge van 4,5%.
De inkomsten van de Britse bouwactiviteiten stegen vorig jaar met 7,5% tot € 1.062 miljard (£ 940 miljoen), terwijl de grootste divisie, Bam Nuttall, de omzet stabiel zag op € 1,2 miljard (£ 1,1 miljard). De totale activiteiten in het VK en Ierland hadden een omzet van € 3,1 miljard (£ 2,7 miljard), een stijging van 5% ten opzichte van 2021, met een EBITDA-marge van 2,6%.
Sighthill-brug, Glasgow
Het civiele bedrijf van Bam, dat hier aan de Sighthill Bridge over de M8 in Glasgow werkt, heeft nu de bouwdivisie ingehaald om de grootste in het VK te zijn
In het laatste rapport en de verslagen van het bedrijf staat op de voorkant van het bedrijf het schoonmaakwerk van het Selfridges-gebouw in Birmingham en andere opmerkelijke projecten waaraan het werkt, zijn onder meer de Co-op Live Arena, die wordt gebouwd in de schaduw van het Etihad-stadion van Manchester City, en de Sky Studios-plan in Elstree.
Chief executive John Wilkinson zegt dat de Bam Nuttall-tak werkt voor 12 klanten, waaronder Network Rail, waar het de op twee na grootste leverancier van dat bedrijf is na EDF en Siemens, HS2 en de Environment Agency. "Civils is erg sterk en behoorlijk veerkrachtig ook volgend jaar", voegt Wilkinson toe. “Bouw is niet zo verschillend. De inflatie is er nog steeds, maar neemt af.