Kuiken schreef op 14 april 2023 14:51:
Het zal de moeite waard zijn notulen AVA terug te lezen. Veel over de achterliggende strijd over WIE de standaard voor maps in automotiv-land gaat neerzetten. Hoorde in de wandelgangen twee zaken: 1 het rommelt zeer bij Here. Daar uit stappen voor investeerders is wel iets anders, " dat zullen ze niet zo gauw doen".
Dit is mijn indruk ook. De HERE aandeelhouders zitten gevangen in een kip en ei verhaal. Ze willen niet verder investeren maar als ze dat niet doen dan neemt de concurrentiekracht van HERE af en de waarde van hun belang. Tegelijkertijd ligt HERE nu dermate achter dat er meerdere jaren (minstens 3) aan investeringen nodig zijn om het been bij te zetten en dan is TomTom ook alweer veel verder met Overture. Investeerders moeten dus in de buidel tasten voor een ongewis rendement. Dit willen ze niet en leidt tot impasse en de tijd tikt gewoon door. Daarnaast is er in een handvol reorganisaties veel kennis weg en vertrouwen weg. Verder beconcurreren Google en Apple elkaar op maps BUITEN autootiv!
" Dat is in zeker zin gunstig voor TT, want dan zullen ze geen massief support in zetten op automotiv vlak".
] Apple werkt aan een eigen zoekmachine binnen Apple iPhones en MacBooks. Dit kan tot 40% van het totale verkeer naar Google afvangen. Uit paniek ontwikkelt Google nu eigen phones en laptops omdat ongewis is of ze nog zoveel verkeer gaan krijgen via Apple. Dit verhaal heeft de potentie om de hele winstgevendheid van Google op zijn kop te zetten. Al zullen sommige mensen ook naar Google zoeken door de URL te toetsen. Opvallend de steun die grootaandeelhouder ( 5%) Teslin uitsprak voor TomTom. Ze zijn overtuigd van de groeikansen van TT , zeggen er voor de lange termijn in te zitten en stapten al IN TT voordat de ouverture-map ontwikkeling bekend was. RvB sprak vertrouwen uit in groei van omzet, en ook waardevermeerdering van TT.
Leuk om te horenSommige OEMS overwegen toetreding tot ouverture
Goed nieuws, kwam ook in de conference call naar voren in Amerika is er sprake van naast wat daar al bekend is (" de amerikaanse modellen van Stellantis groeien daar aanzienlijk zei Goddijn), maar los daarvan is er nog een grote vis(Bijna) aan de haak, waarvan de naam niet mocht worden genoemd.
Dit is zeker goed nieuws. Veel grote Amerikaanse OEM’s zijn er niet. Je komt dan al gauw op Ford of General Motors uit. Met een record orderboek, het binnenhalen van veel Westcoast talent en nog veel meer, was de stemming er eentje van: we gaan in 2025 voldoende winst maken, om na wellicht aandeleninkoop ook een structurele dividenduitkering te kunnen starten.
Dus eerst aandelen inkoop — dit mag dan nu wel voor scrap — en dan mogelijk dividend. We gaan het meemaken De rest maar zelf nalezen!