StoplossBurner schreef op 25 januari 2023 14:05:
[...]
Daarop aanvullend
- Sterke concurrentie positie van tijdelijke aard (zie eigenlijk nu ook Tesla). Bijvoorbeeld VDL bouwt nu ook een bus volgens hetzelfde principe (Composieten body + accu's in vloer). Het marktaandeel zal nu moeten worden gewonnen, terwijl de kans groter is, is dat zij tegen meer kinderziektes aanlopen dan de traditionele bussenbouwers (Zoals Tesla bijv. met body panelen, dat zal een VW niet snel overkomen), waarvan je kan verwachten dat dat niet gaat helpen marktaandeel te veroveren in de pak en beet 3 jaar dat ze dat moeten bewerkstelligen
- Productieproblemen (net als Tesla in deze fase), hoewel het voor mij onduidelijk is in hoeverre dat sectorbreed is, of dat Ebusco zelf daarin ook een grote oorzaak van het probleem is.
- Erg hard groeiend; harder groeien dan pak en beet 30% gaat vaak samen met flink verlies van efficiëntie van de organisatie. in 2 jaar van ongeveer 200 naar 600 FTE gegroeid.
+ De marktvraag is erg groot, kunnen er sectorbreed uberhaupt wel genoeg bussen geleverd worden om de vraag bij te houden?
+ Ook wanneer men (iets) minder dan de verwachtingen van een jaar geleden kan waarmaken is er een onderwaardering tegen de huidige koers van ongeveer 14,-
- Men loopt nu achter bij de verwachtingen die vorig jaar zijn geschept; ze zouden eind 2022 ongeveer 2 bussen per dag moeten uitleveren, zover zijn ze nog niet.