tja... mijn nieuwe naam ik wou meedoen met andere naam op een wedstrijdje turbobeleggen.. en mijn naam veranderde overal, onverwacht!
Het is naar ik aanneem iets voor kortere termijn.(ik denk dat men niet anticipeert dat het langer duurt dan 1 a 3 jaar.
De 'spookvloot' betreft dus vooral zeer oude schepen, maar ja: men rekent nu voor een suezmax op 25 jaar.. 20 jaar oud wordt nog verkocht aan 33 miljoen. Wellicht is het niet omdat het transport goedkoper is, maar strategisch door oliereuzen om die oudere boten beschikbaar te houden. Een en ander zorgt ervoor dat we nu (nog) niet die verwachte explosie van de spotprijzen zien, maar wel hogere tarieven voor de termijncontracten, en ook kleinere schepen en Clean. wellicht meer raffinage in india en china...voor export.
elke 2,5 jaar een revisie voor die oudere schepen. dat kan 1 of 2 keer goedgaan, maar wellicht zijn er tussenkomsten (tarieven) van oliegiganten die de drydocking en meerkosten/productiedag compenseren. Duur, maar goedkoper dan tankertekorten.
Kortom: Als er 5 jaar lang tankertekorten werden gevreesd, is dat nu eerder 2/3 jaar. Met tarieven als in q4. Een verlaging van de tankervoorruitzichten is vernatwoord, maar toch blijft de langetermijnwaarde van de tankers stijgen. Minder dan verwacht, geen reden tot paniek.