pwijsneus schreef op 7 januari 2023 17:48:
[...]
Nou als ik verward overkom moet ik er maar eens mee gaan stoppen.
Ik ben aandeelhouder in TomTom inderdaad. Snap niet alles, dat beweer ik helemaal niet, echter is TomTom wel een risicovolle belegging tot nu toe, en daar ben ik me wel degelijk van bewust.
Ik zie 2 scenario's voor TomTom;
Het meest voor de hand liggende scenario is het aanmodder scenario.
Het minder voor de hand liggende scenario is het dirty exit scenario. Het is een scenario, maar weet niet of dit gaat lukken.
In het aanmodderscenario zie ik een groot risico. De founders en CEO fungeren als private equity. En 4x per jaar met cijferpresentatie, en bv een schoolreisje naar de CES is de CEO nog het uithangbord van TomTom.
Echter is dhr. Strijbosch degene die de toko daadwerkelijk runt. Het is geen geheim dat bedrijven, en dus ook TomTom advies en strategie inkopen, zo is Strijbosch ook bij TT komen binnenwandelen. Het is dus niet zo dat alles door de Grote Grijze Leider wordt bedacht, waarschijnlijk wordt de hele strategie integraal ingekocht. Weten we dat ook weer.
Die Strijbosch zegt in 2018 in een interview gewoon dat op het gebied van ADAS/HD maps eigenlijk maar 1 concurrent is. Dan heb je geen plank, maar een heel bos je ogen. En je bent een ezel, want óók in 2018 deed Google zijn intrede binnen de automotive industrie. In alle misplaatste arrogantie vertelde TomTom, en jij trouwens ook dat het ging om 1 modelletje van Renault. Wel toevallig het vlaggenschip, maar het stelde niets voor. Gewoon doorlopen, over tot de orde van de dag. Van de spindokter moest Goddijn wss nog melden dat het een "wake-up" call was...
Maar inmiddels, heeft die Google toch knap aan de weg getimmerd. En intussen, zie je ook in die andere productlijn ADAS/HD maps waar TomTom honderden miljoenen, misschien wel miljarden in heeft geinvesteerd dat 4 jaar later een behoorlijk setje concurrenten op de rol staat.
Ook zie je dat het fenomeen wat Winsome en Sniklaas al een paar keer hebben aangehaald; het aantal connected voertuigen met ADAS, ISA en weet ikveel wat allemaal onboard, is sinds 2019 enorm gestegen. Dus met al die smoesjes met covid en chiptekorten die jij hier tot in den treuren ons hebt moeten melden, zien we bij bv Mobileye helemaal niet. Ook HERE groeide, en flink ook.
Een voorzichtige conclusie zou dus kunnen zijn, dat die 2 productlijnen (maps/traffic & ADAS/HD), dat er met de ADAS hobby niet zoveel te verdienen valt voor TT.
Maargoed, dit zijn allemaal vragen die TomTom kan wegnemen als het gewoon duidelijk communiceerd. Ik snap dat er her-en-der wat NDA's zijn, maar er zijn andere manieren om de aandeelhouder te informeren over de omzetpotentie.
Het in mijn ogen vaag en mistig communicatiebeleid heeft ertoe geleid dat ik het delisting scenario ook scherp in de gaten houd. Je weet dat Goddijn én bestuursvoorzitter is, én de telefoon opneemt als grootaandeelhouder wanneer er inbound calls komen. Hij heeft een informatievoorsprong ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder, en iedereen wordt spastisch als je daar naar vraagt, of het alleen al opmerkt. De founders hebben er zelf bewust voor gekozen om de opbrengst van de telematics sale belastingvrij naar hun prive bankrekening te storten. Dat is gewoon een feit, net zoals dat met die verkregen cash + de aanwezige cash binnen TT de free float obv huidige koers met een premie van zo'n 40% kan worden uitgevoerd. Dat is succesvol, en dat zou betekenen dat een delisting voor de founders momenteel gratis zou zijn. Nogmaal, dit scenario acht ik niet het meest realistisch, maar als ik het kan bedenken, kan de private banker van de founders dit zeker.
Gelukkig kan Goddijn nog 20 jaar mee, dus we doen het er maar mee.
Voor de volledigheid, deze verwarde belegger heeft momenteel een long-positie met GAK ergens rond de EUR 6,66 ergens. Als het onder de EUR 6 uitkomt ben ik best bereid om nog wat bij te kopen. Boven de EUR 8,50 gooi ik er een groot gedeelte uit. Verder moet ik melden dat ik op geen enkele manier gelieerd ben aan TomTom, en kan volledig vrijuit spreken.