het 'commitment', het bod blijft in principe.
Aleen kan cmb wellicht niet naar 50... maar ze moeten in verhouding dus voor een 50% meerderheid, indien 95% van de aandeelhouders zou stemmen, naar 47;5% dus nog 22,5% en frontline zou 30% moeten binnehhalen.
Dus is de vraag: kan CMB via een tegenbod, via verdere aankopen op de beurs, of via een combinatie met bevriende partijen (die zich wel nog niet binden) een evenwaardig bod doen.
En ook garanties bieden voor voldoende aandeelhoudersreturn: dus niet zoals hierboven, maar zoals ze aankondigden voor Frederiksen: de buitengewone winst, fiskaal vrijgesteld naar reserves, en de echte nettowinst naar aandeelhouders, deels via aankoop van eigen aandelen. Ten koste van de actuele koers? Wellicht. Maar waardecreerend voor de aandeelhouders op lange termijn.
Investeren in olie of in nieuwere technieken, dat is de reele keuze.
Frontline denkt nog altijd zijn bod in eerste kwartaal te realiseren, maar ik denk dat er nog teveel administratieve stappen en ook een periode dat het bod loopt moet volgen. Ik zie het einde eerder in Q3, eventueel met vertragingsmaneuvers van de hoofdaandeelhouder.
om 22,5 % bij te kopen zouden ze kunnen rekenen op een volledig jaar cashflow (als dividend uit te keren, of als premie bij ruil), en ze zouden ook leasingcontracten kunnen afsluiten voor de nieuwe boten, gezien hun aankopen en gemaakte kosten goed voor 200 miljoen extra winst.
Verder zou de FSO en/of CMB tevch kunnen verkocht worden, misschien binnen het antwerps maritiem centrum waar AVH en exmar wel elk een dik halfmijardje kunnen helpen..
ze moeten dus daarvoor maar 22,5% kopen en dan hebben ze al direct dividenden die zoude kunnen oplopen to8$ per aandeel: ...op bijna 100 miljoen aandelen. dan kosten die 22,5 miljoen bijkoop geen 44 miljoen maar 35 miljoen.
Dat zouden ze zich kunnen verzekeren op vele manieren: partners vinden bv voor FSO (700 miljoen) of CMBtech... , of tankers international. Want let wel, dan beslissen zij over euronav. en dan gaat het over een ganse vloot te vernieuwen en een europees gepromoot project. Wie echt kiest voor uitstootbeperking kiest voor CMB. Dat allen al kan aandeelhouders die uit de olie willen en hun pluimen willen reinigen overtuihen. ALLEEN het saverijs project is compliant met IMO doelstellingen.
Natuurlijk, bedriegers zullen vanalles beweren en stellen dat olie meer opbrengt...Feit is dat daar een nieuwsoortige vloot voor nodig zal zijn, die meer op waterstof draait. Dat die de eerste jaren minder opbrengt? Maar dan is euronav nog aanwezig in die markt. Nieuwe klassieke boten zullen na 7-8 jaar echt niets meer opbrengen...met een steeds verlagend olieverbruik. Dat betekent een vloot die veel te groot zal worden en eerde geld kost...Geef mij maar CMB. Ja, een groot deel van de cashflow zal niet meteen in de zakken van frederiksen terechtkomen, en net als de aankoop van nieuwe schepen is er een aanloopperiode met beperkt verlies. Maar er is een enorme markt, en Saverijs zal in de private equity partners, wellicht binnen het antwerps marietiem gebouw(van exmar: een miljardje cash ligt er zo voor het rapen, en dan komt de cash van cmb en euronav erbij..)