Wellicht al geplaatst
Nu Thuisbezorgd het rijk voor zich alleen heeft als Deliveroo volgende maand vertrekt, wil de horeca dat waakhond ACM ingrijpt. ,,Als er één partij dominant is, kan die vragen wat die wil.''
HERMAN STIL
Dirk Beljaarts van Horeca Nederland zegt het onomwonden: ,,We maken ons zorgen over de macht van Thuisbezorgd. Er is geen sprake van gelijkwaardigheid bij onderhandelingen en contractafspraken.''
Nu Deliveroo definitief de vlag strijkt blijven landelijk alleen bezorgplatforms Thuisbezorgd en Uber Eats over.
Thuisbezorgd heeft een marktaandeel van ver boven de 90 procent. Beljaarts: ,,Wij hebben de indruk dat men daardoor heel gemakkelijk eenzijdig voorwaarden opstelt en aanpast. Dat Thuisbezorgd regelmatig tarieven verhoogt, zou nooit gebeuren in een markt met veel concurrentie. Als er één partij dominant is, kan die vragen wat die wil. Eén keer houdt het op. De ACM (Autoriteit Consument en Markt, red.) zou daar aandacht aan moeten besteden. Daarover zijn we ook in gesprek met de toezichthouder.''
Zo verhoogde Thuisbezorgd zijn provisie onlangs van 13 naar 14 procent van het bestelbedrag. Daar komen nog administratiekosten bij die deze zomer per bestelling van 19 naar 21 cent werden verhoogd. Restaurants die niet zelf bezorgen maar koeriers van Thuisbezorgd inschakelen, zijn 30 procent kwijt aan het platform, plus 2,50 euro bezorgkosten die worden betaald door de klant. Niet verwonderlijk ook dat de prijzen van thuisbezorgmaaltijden inmiddels de pan uitrijzen.
Afknijpen
,,Het is een kwestie van tijd voor de provisie naar 20 tot 25 procent gaat'', vreest directeur Fons van Rooij van Profri, de belangenclub van snackbars en cafetaria's. ,,Het zou een goeie stap zijn als ACM hier opnieuw onderzoek naar doet. Wij kunnen wel een aantal verhalen vertellen over de werkwijze van Thuisbezorgd.nl. Ze zetten onze ondernemers onder druk, knijpen ze helemaal af. We hebben voorbeelden van bedrijven die daardoor failliet zijn gegaan. Soms worden restaurants uitgesloten, omdat die zich niet zouden houden aan de afspraken zonder dat duidelijk is waarom. En als er storingen zijn bij Thuisbezorgd, dan zijn de gevolgen voor de horecaondernemers.''
Vies spelletje
Volgens Profri speelt het platform ook een vies spelletje met de positie van restaurants in de zoeklijst. ,,Je komt steeds lager op hun ranglijsten. Tenzij je extra betaalt om bovenaan te komen.'' Maar dat kan volgens ondernemers tussen de 49 cent en 5 euro per bestelling kosten. Restauranthouders zijn terughoudend om over Thuisbezorgd te praten, zeker met naam en toenaam, uit angst voor represailles. ,,Elke ondernemer die ik spreek, heeft moeite met Thuisbezorgd'', zegt Shella Cortissos van de branchevereniging van Aziatische restaurants VCHO. ,,Maar ze kunnen niet met en ze kunnen niet zonder. Er is een hele generatie consumenten die, als ze honger heeft, de app van Thuisbezorgd opent. Ondernemers vinden dat ze misbruik maken van hun positie. Thuisbezorgd is net op het randje van eerlijk. Als je bent aangesloten, adverteren ze met je restaurantnaam op Google. Consumenten denken dan dat ze op de bestelsite van het restaurant zitten, maar die is van Thuisbezorgd. We hebben wel eens gekeken of dat juridisch viel aan te pakken. Dat was lastig. Dat is een van de dingen waar ACM naar zou moeten kijken.''
Zes jaar geleden concludeerde de monopoliewaakhond dat er voldoende concurrentie in de bezorgmarkt was. Maar toen waren zowel Deliveroo als het Britse Foodora, en Just-Eat, dat door Thuisbezorgd werd ingelijfd, nog actief. Ook waren toen websites als eten.com, hungry.nl en sneleten.nl nog actief.
Maar elke concurrent loopt tegen Thuisbezorgd op. Zo probeerde internetondernemer Hans Boersma drie jaar geleden een alternatief: Pizza Maffia. ,,Het liep vast op restauranthouders. Die zeiden: als ik met je in zee ga, krijgen we problemen met Thuisbezorgd.''
Boersma denkt dat er ruimte is, met het vertrek van Deliveroo. Ook Profri adviseert ondernemers het heft in eigen hand te nemen. ,,Het is helemaal geen gek idee om te stoppen met Thuisbezorgd en je huidige klanten optimaal te helpen'', zegt Van Rooij.
De ACM laat in het midden of er nu aanleiding is de bezorgmarkt opnieuw te peilen. ,,We doen nooit mededelingen over al dan niet lopende onderzoeken'', zegt een woordvoerder. ,,Als een partij een stevig marktaandeel heeft, dan kunnen we daar naar kijken. Het hebben van marktmacht is op zich niet erg, als er maar geen misbruik van wordt gemaakt.''