*JustMe* schreef op 14 oktober 2022 14:01:
OutlookTomTom heeft een voorzichtige guidance afgegeven op basis van de recente markt rapporten. (ik denk excusez le mot dat we een beetje verneukt worden door een S&P report met hoog sensatiegehalte die hier is besproken en op veel punten al debunked). In elk geval niet op basis van input van klanten. Er zit voorzichtigheid in. Verder is het voor 60% in operational revenue en 40% in inflatie van lonen. Dat valt dus mee, dan praat je over 10 miljoen euro in absolute termen. Via contractonderhandelingen bij verlengingen en nieuwe contracten moet die 10 mio gevonden worden. Dat zou om een 2% hoger prijspeil vragen van de totale TT omzet. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.
AutomotiveVolgend jaar 15% operationele omzetgroei. Verwachting was eerst hoger (20%). Dit verklaart voor 60% de FCF guidance. Hyundai is begonnen met leveringen. Duurt 3 tot 4 kwartalen voordat het volledig op stoom is en alle modellen ermee geleverd worden. Dus 2e jaarhelft 2023 beter dan eerste jaarhelft. Indigo is in productie. Er is bewezen dat dit tot 80% implementatiekosten bespaart. Dit opent initieel de markt waar klanten zich geen hoge implementatiekosten kunnen veroorloven omdat volumes lager zijn, zoals in trucks, bestelbusjes, etc. Maar ook kansen (en gesprekken gaande) met hele grote partijen.
ConsumerNiet over gesproken
EnterpriseDit kwartaal lancering nieuwe producten. Sales teams klaar. Opent heel nieuwe markt. Gaat omzet laten zien in tweede helft 2023. Contractonderhandelingen duren gemiddeld 3 tot 6 maanden). Significant grotere nieuwe markten. Op de CMD meer informatie. Vraag was nog: is dit vooral delivery en praat je dan niet vooral over jullie ene grote klant (UBER) om ook UBER EATS te bedienen. Gaat om meer, o.a. Telematics API's, nieuwe geografieen en consumenten toepassingen. De maps moeten hiervoor ook geschikter worden voor tweewielers (fiets / scooter) en andere informatie tonen (satellietbeelden)
Pricing en inflatieInflatie zorgt voor hogere loonkosten. Dit heeft 2% invloed op de FCF (40% van 5%). In absolute bedragen 10 mio euro. Dit dooberekenen aan klanten is case by case mogelijk en veelal wanneer het contract wordt verlengd en bij nieuwe aanvragen. Contractduur is gemiddeld 3 jaar. Soms is tussentijds gesprek ook mogelijk, maar gebeurt niet automatisch. Prijzen in Licensing en Automotive zijn stabiel. Kempen vroeg 3x naar prijsdruk. Er zat een (voor)oordeel in zijn vraag. Die prijsdruk is er niet. Wel zijn er staffels. Bij hogere afname in volume lagere prijs en vice versa. "Dit helpt ons beiden)