Verkoopseizoen OV-bussen goed van start
Productieverhoging blijft op schema
Peter Bijvelds, oprichter en CEO: “Na de zomervakantie zien we nog steeds een sterke dynamiek in de markt voor emissievrij openbaar vervoer en een nog sterkere interesse in onze innovatieve lichtgewicht Ebusco 3.0. De sterke orderintake aan het begin van het bestelseizoen voor OV-bussen is voor ons het bewijs dat we op de goede weg zijn.
We zijn erg trots op de prestaties van onze bussen, waarbij beide modellen een hoge toegevoegde waarde bieden aan onze klanten door onder andere een zeer laag energieverbruik. Dit werd nog eens benadrukt door de eerste Ebusco 2.2 voor BVG die met één lading van Deurne naar Berlijn reed en aanhoudend sterke prestatiegegevens vanuit München.
Op basis van ons zich ontwikkelende orderboek, de aanbestedingspijplijn en de feedback van klanten, zijn we doorgegaan met het opvoeren van de capaciteit in Deurne door extra personeel toe te voegen. Ondertussen blijven we ons ook voorbereiden op de opening van de vestiging in Rouen (Frankrijk) volgend jaar. Als gevolg hiervan steeg het personeelsbestand, inclusief aannemers, tot 558 eind september, vergeleken met 492 in het halfjaar.
Verstoringen in de toeleveringsketen blijven veel tijd en moeite kosten om te omzeilen, maar we zien tekenen van verbetering en de beschikbaarheid van onderdelen verbetert. Dit gezegd hebbende, blijven we de impact zien van hogere transportkosten, valutaschommelingen en inflatie van de componentkosten.
In de veronderstelling dat de huidige geopolitieke, supply chain- en COVID-19-situatie niet verslechtert, herhalen we onze vooruitzichten zoals gecommuniceerd bij de halfjaarresultaten”
Levering & Verzendingen
In het derde kwartaal hebben we nog eens 56 bussen verscheept. De zendingen betroffen deelzendingen voor BVG (33 bussen) en verschillende bestellingen van Nobina (23 bussen). Daarnaast zijn er leveringen gedaan aan Wartburg (twee 12 meter bussen 2.2) en Schwalmtal (vier 12 meter bussen 2.2).
De eerste bus voor BVG kwam ook aan in Berlijn en kon vanaf Deurne de 600+ kilometer afleggen zonder op te laden. Bij zijn aankomst in het BVG-depot had de Ebusco 16% resterende batterijcapaciteit, wat de efficiëntie benadrukt.
Orderboek ontwikkeling
Sinds de resultaten van het eerste halfjaar hebben we aanzienlijke commerciële tractie behouden met nieuwe orders voor 76 bussen van Nobina (22 Ebusco 3.0-bussen van 12 meter en 54 Ebusco 3.0-bussen van 18 meter) en 47 bussen voor Connect Bus een nieuwe klant in Zweden (29 Ebusco 3.0 12 meter en 18 Ebusco 3.0 18 meter). Opmerkelijk is het aantal extra bussen van 18 meter dat is besteld naar aanleiding van de aanvankelijke interesse van Rouen voor dit model.
Klanten worden vooral aangetrokken door het lage gewicht van de Ebusco 3.0, wat resulteert in een laag energieverbruik. In tijden van hoge elektriciteitsprijzen en een groeiend bewustzijn van het belang van energie-efficiëntie is dit een belangrijke onderscheidende factor.
Het feit dat deze verbruiksgegevens worden ondersteund door real-road gegevens van onze bussen in München en onafhankelijke e-Sort-tests, heeft onze positie verder versterkt. De uitzonderlijke energie-efficiëntie in combinatie met onze niet-aflatende focus op rijeigenschappen, passagierscomfort en veiligheid heeft geresulteerd in een uniek productaanbod dat veel erkenning heeft gekregen bij InnoTrans.
De lancering van de eerste Ebusco 2.2 met het stuur rechts in Australië resulteerde in ondersteunende feedback van transportautoriteiten, operators en overheden. De beschikbaarheid van de bus om te testen zou de komende 12-18 maanden het commerciële momentum in de regio moeten stimuleren.
Naast de nieuwe bestellingen voor bussen werd het eerste contract getekend voor een Energy Storage Solution (ESS) die door Emmett Green zal worden ingezet. De ESS is in eigen huis ontwikkeld op basis van onze ervaring met heavy-duty batterijen en batterijmanagementsystemen. We zien meerdere use cases voor deze ESS-systemen waarbij energie tijdelijk moet worden opgeslagen. Deze use-cases omvatten onder meer netbalancering, ondersteuning van slimme laadinfrastructuur op busdepots evenals maritieme oplossingen.
Aanbestedingsactiviteit
De aanbestedingsactiviteit blijft sterk en we hebben aanbestedingen geïdentificeerd voor meer dan 3.800 bussen die naar verwachting in de komende 12-18 maanden zullen worden gegund. Deze aanbestedingspijplijn is een mix van Ebusco 2.2- en Ebusco 3.0-bussen, waardoor we een evenwicht kunnen vinden tussen de twee modellen tijdens de opvoering van de Ebusco 3.0-capaciteit.
Aangezien batterij-elektrische bussen de duidelijke norm worden voor emissievrij openbaar vervoer, willen een aantal (lokale) overheden en operators zinvolle stappen zetten om hun wagenpark te verduurzamen. Hierdoor hebben we meerdere grote raamaanbestedingen in de markt geïdentificeerd.
De besprekingen voor meer dan 100 bussen in het kader van de bestaande raamcontracten vorderen ook, wat inzicht geeft in volgend jaar. Verder zien we een toenemend aantal particuliere vervoerders die belangstelling tonen voor het ondertekenen van raamcontracten voor meerdere landen.
Deze sterke aanbestedingsactiviteit toont aan dat de elektrificatie van het openbaar vervoer, als onderdeel van het bredere duurzaamheidsstreven, ondanks de macro-economische achtergrond hoog op de agenda blijft staan ??van (lokale) overheden en vervoerders.