John Kruijssen, CEO van Beter Bed Holding roept de industrie op om mee te bewegen en het publiek bewust te maken van het belang van slaapkwaliteit
Nieuws via RSS voor Beter Bed
16 september 2022 14:00
EBIA-leden ondertekenen gezamenlijk Sleep Manifesto om het publieke slaapbewustzijn te vergroten
De kwaliteit van de slaap staat onder druk: terwijl volwassenen gemiddeld zeven tot acht uur slaap nodig hebben voor een optimale gezondheid en welzijn, krijgt meer dan 1 op de 3 mensen minder dan zes uur slaap per nacht. Dit kan grote gevolgen hebben, zo is vermoeidheid de belangrijkste oorzaak van rijfouten bij 20% van de verkeersongevallen. Bovendien leidt onvoldoende slaap tot chronische gezondheidsproblemen, zoals diabetes, obesitas, hartaandoeningen en beroertes. Om deze grote problemen aan te pakken en het bewustzijn over het belang van een goede slaapkwaliteit te vergroten, deed de CEO van Beter Bed Holding, John Kruijssen, een oproep aan de industrie om het Slaapmanifest mede te ondertekenen tijdens de 23e Algemene Vergadering van EBIA in Kopenhagen .
EBIA - de European Bedding Industries' Association - behartigt de belangen van Europese matrasproducenten en leveranciers. Matrasproducenten, binnenveringsbedrijven, textielindustrie, maar ook PU-schuim- en latexleveranciers en vertegenwoordigers van de chemische industrie uit heel Europa waren aanwezig op de EBIA General Assembly. John Kruijssen, CEO van Beter Bed Holding, deed een beroep op de gemeenschap om het Slaapmanifest te ondertekenen, verwijzend naar resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar slaap dat de kennis over slaap de afgelopen jaren enorm heeft vergroot. “Wat als we preventie zouden kunnen aanpakken en de kwaliteit van de slaap kunnen verbeteren en daardoor de totale zorgkosten kunnen verlagen en de productiviteit kunnen verhogen? De kwaliteit van de slaap heeft een grote invloed op de productiviteit. Alleen al in Nederland wordt het productiviteitsverlies geschat op 1,5% tot 3% van het BBP per jaar, wat neerkomt op ergens tussen de 13 en 26 miljard euro”, aldus Kruijssen. "Er zijn een heleboel andere belangrijke problemen die wij als Europese industrie moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat consumenten beter slapen en daarom gezonder leven, of beter gezegd: beter slapen, beter leven."
Wekker
Om consumenten te helpen aan een betere nachtrust, lanceerde Beter Bed eerder deze maand het Slaapmanifest, met als doel het slaapbewustzijn te vergroten en de slaap te verbeteren. Slaaptekort kan ons lichaam, onze hersenen en onze levensverwachting aantasten. Matthew Walker, een internationaal bekende slaapwetenschapper en auteur van 'Why We Sleep' en TEDx-spreker met meer dan 16 miljoen views, herkende dit probleem en steunde het Manifest met zijn eerste handtekening. “Als 50 tot 60% van de hele bevolking meer zou slapen, zou dat miljoenen euro’s aan zorguitgaven besparen”, zei Walker bij het ondertekenen van het Manifest.
Op de EBIA riep Kruijssen de industrie op om in de voetsporen van Walker te treden om het belang van beter slapen op de agenda te zetten. Het doel is om beter slaapgedrag te stimuleren en meer informatie te geven om dit maatschappelijke probleem aan te pakken. "Vanwege het gebrek aan bewustzijn van de voordelen van gezonde slaap, zijn multisectorale volksgezondheidscampagnes nodig om het publiek voor te lichten over het belang van slaap en de gevolgen van onvoldoende slaap", aldus Kruijssen. “Onze missie is simpel. Wij geloven dat hoe beter we slapen, hoe gelukkiger, gezonder en productiever we zijn. En we zullen niet rusten voordat iedereen de hoogwaardige slaap krijgt die ze verdienen”.
Beter Bed gelooft en belooft dat iedereen beter kan slapen en doet er alles aan om deze belofte waar te maken om het publiek bewust te maken van het belang van slapen, via eigen platforms, maar ook via ambassadeurs en haar netwerk van specialisten en wetenschappers. Beter Bed heeft een set aan innovatieve oplossingen ontwikkeld, zoals Beter Slapen ID, een meetsysteem waarmee zij klanten objectief datagedreven slaapadvies kan bieden. Allemaal met als doel onze medewerkers en consumenten te informeren over hoe ze beter kunnen slapen.