AB InBev - stijgende prijzen stuwen winst hoger
Onze visie
Ondanks de stijgende grondstoffen- en supply chain-kosten blijft AB InBev het herstel voortzetten. We zijn er nog niet en het zal waarschijnlijk nog een paar jaar duren voordat de winst volledig is hersteld. Maar de verkoop is verbeterd met versoepelingsbeperkingen en het feit dat de groep erin slaagt om de volumes hoger te drijven en tegelijkertijd de prijzen op te drijven met meer premiumopties.
En omdat AB InBev zulke hoge vaste kosten heeft, moet de omzetstijging meebewegen. (Een brouwerij is een stuk efficiënter als ze op volle capaciteit werkt). Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, daarom zijn het een paar moeilijke jaren geweest.
In ontwikkelde markten biedt een trend naar meer premium producten de mogelijkheid om zowel de marges als de omzet te verhogen. Dat heeft de groep in de kaart gespeeld, want sterke merken als Michelob Ultra, Stella en Corona hebben de vruchten geplukt van de verschuiving.
Voet aan de grond in minder ontwikkelde markten van Latijns-Amerika tot Sub-Sahara Afrika betekent dat er ruimte is voor enorme volumegroei in de komende jaren.
We beginnen dit al in actie te zien en het lijkt erop dat premiumisatie een trend is die ook zijn weg vindt naar deze regio's. De groei in Mexico, Brazilië en Colombia werd gedreven door duurdere merken.
De nettoschuld is bijna 4 keer de contante winst, ver verwijderd van de doelstelling van het bedrijf van 2 keer. Dat cijfer zal vanzelf dalen als de winst herstelt, maar het absolute schuldniveau kan meer werk gebruiken.
Er is geen onmiddellijke zorg, meer dan 70% van de schuld hoeft niet te worden terugbetaald voor 5 jaar of langer en rentebetalingen zijn zeer beheersbaar.
Halfjaarresultaten (omzetgroei autonoom)
De omzet steeg met 2,1% in Noord-Amerika, tot $ 8,2 miljard, terwijl de volumes met 3,4% daalden. In de VS zorgde een veerkrachtige bierindustrie ervoor dat de omzet met 2,4% groeide. De onderliggende kaswinst (EBITDA) daalde met 1,1% tot $3,0 mrd.
In Midden-Amerika steeg de omzet met 15,9% tot $ 6,7 miljard, met een totale volumestijging van 5,9%. Mexico presteerde sterk, met omzetgroei in het midden van de tienerjaren. De onderliggende kaswinst steeg met 10,1% tot $3,1 mrd.
In Zuid-Amerika stegen de totale volumes met 6,6%. De omzet steeg met 28,6% tot $5,3 mrd. Columbia realiseerde halverwege de jaren twintig omzetgroei. Premiummerken presteerden goed in Colombia en Brazilië. De onderliggende kaswinst voor de regio steeg met 25,1% tot $1,7 mrd.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeiden de volumes met 5,9%. De omzet steeg met 15,1% naar $3,9 mrd en de onderliggende cashwinst steeg met 20,5% naar $1,2 mrd. Europa groeide in de lage cijfers en Zuid-Afrika met dubbele cijfers, beide aangevoerd door premiummerken.
De regio Azië-Pacific zag de volumes met 1,5% dalen, maar de omzet steeg met 2,6% tot $ 3,5 miljard. De onderliggende kaswinst steeg met 0,7% tot $1,2 mrd. Beperkingen in China hadden invloed op belangrijke kanalen en de volumes daalden met 5,5%.
De vrije kasstroom voor de periode kwam uit op $ 243 miljoen, de nettoschuld daalde van $ 76,2 miljard naar $ 75,9 miljard, of 3,9 keer de onderliggende kaswinst - vóór de optimale bandbreedte van de groep van 2 keer.