basinclab schreef op 29 juni 2022 10:11:
negatieve spotmarktprijzen?
de geafficheerde prijzen zijn voor niet-eco op een bepaalde lijn...Ze zijn niet echt op zich representatief voor het prijsniveau bij ster varierende olie prijzen.
eco schepen, trager varend gebruiken algauw 30ton brandstof minder per dag...27000 aan de huidige tarieven. maar in februari was dat eerder 18000... ($/dag).Voor de nieuwste met scrubber kan ook daarop nog worden bespaard, en in de toekomst misschien ook nog meer...(ook co2 kost)
De daling op de spot sinds februari heeft voor mij veel te maken met de hogere olieprijs, en was zowat breakeven...(zonder afschiijving), de recente stijging lijkt me wel herstel. Ik denk dat euronav, dank zij de nieuwe schepen, op korte termijn ook wat kan profiteren van de 'clean' , zij het minder dan fro, of insw... Insw moets een flinke dreun incasseren, ...omdat de poison pill de ESG ranking onderuit haalde(.opoison pill:m frederiksen wat meer te doen betalen om ook insw binnen te rijgen, wat hij niet apprecieerde).
De esg ranking blijkt dus belangrijk... ook de cliënten willen onrechtstreeks meebouwen aan de duurzaamhied... en met een goede ESG mag men al eens iets meer vragen...
Het tweede kwartaal van euronav zal nog niet echt goed zijn, maar het herstel van de spotmarkt is steeds duidelijker in zicht, en ik denk dat ze met hun nieuwe schepen en FSO snel op aanzienlijke winst gaan staan. Een fusie met fro? vraag is of frederiksen niet eerder een hoger bod wil uitlokken...bv. door Private equity spelers. En waarom niet een bod op het trio? In PE is 4a 5 miljard niet echt onoverkomelijk...gezien cashflow en verkoopbare /beleenbare eigendommen. Verkoopbaar zou zijn, oa.iFSRU en ... tankers international (% op alle contracten voor ganse vlcc vloot?: 10% van de vlootwaarde,) en binnen het jaar ook nog een een miljard beschikbare cash extra...
Ik veracht dus eerst een 'move' van frontline en dan... vuurwerk? (rond 21 juli?): De oude vloot kan men echt nog niet missen, en de nieuwe vloot vaart zoveel goedkoper...Zeker nu de olieprijs uit de hand loopt. Benieuw in q2 wat de tc van de nieuwe vloot opbrengt: en wellicht wordt er een meerwaarde geboekt op de FSO..., nee: euronav blijft nog lang in mijn portefeuille. al wordt het misschien fro, of wordt ik eruitgekocht...(
I