De beeldvormingsgroep zag haar omzet in de eerste jaarhelft met bijna een derde toenemen. Barco mikt ondanks de inflatiestorm op een hogere winstmarge in de tweede jaarhelft.
Het herstel bij Barco is breed gedragen doorheen de onderneming, leert het halfjaarrapport. Vooral Amerikaanse bioscopen vernieuwden hun projectoren, wat een forse opstoot van de bestellingen opleverde . Ook zogenaamde 'Immersive Experiences' in de cinemasector deden het goed.
In de bedrijfstak profiteerde Barco van de terugkeer naar kantoor. Vergadertool Clickshare zag de omzet in Europa en de Verenigde Staten met meer dan de helft toenemen.
De tak Healtchare sluit af met een recordomzet dankzij een hervatting van investeringen in diagnostische en chirurgische beeldschermen, al lagen de bestellingen in het kwartaal een tikje lager dan de piek van vorig jaar.
Op groepsniveau komt Barco uit op een omzet van 473 miljoen, een sprong met 29 procent (zonder wisselkoerseffecten) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De brutobedrijfswinst (ebitda) groeit nog meer, met 68 procent naar 46,2 miljoen. De nettowinst bedroeg 22 miljoen, in vergelijking met slechts 2,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
'Barco komt terug boven water na de pandemie', zeggen CEO's An Steegen en Charles Beauduin. 'We zien de omzet boven het niveau van de pandemie uitstijgen'.
De marges zijn nog niet terug op het prepandemische niveau. De ebitda-marge bedroeg 9,8 procent, waar Barco in 2019 nog 12 procent liet optekenen. Het bedrijf stelt wel opnieuw die marge in het vooruitzicht en hoopt het hele jaar af te sluiten aan een ebitda-marge tussen 10 en 12 procent.
Barco gaat voor 2022 uit van een omzetgroei van ongeveer een kwart. Dit wel 'in de veronderstelling dat de economische situatie en de druk op de toeleverketen niet verslechtert'.
Door problemen in de aanvoerketen legde Barco hogere voorraden aan. Die drukken, samen met facturen die nog geïnd moeten worden, de vrije kasstroom