*JustMe* schreef op 4 februari 2022 18:16:
[...]
Vanuit een overname wens of perspectief snap ik wat je zegt. Maar de inspanningen die ze nu doen is wel om cashflow te verhogen. De OPEX gaan van 500 naar 530 naar 470.
Er zijn nu via marktplaatsen honderden miljoenen data beschikbaar komen om kaarten mee te onderhouden en dat zijn geen probe data (locatie trackers), maar camera en video beelden.
Dan heb je drie keuzes:
1) Niets doen. Deze data niet gebruiken. Dan nemen je kosten niet toe, hoef je ook je technologie niet te verbeteren en laat je betere winstcijfers zien. Voor zo lang als het duurt en een ander er wel mee aan de haal gaat.
2) Wel die data inkopen, maar vervolgens niet de technologie hebben om dat grotendeels geautomatiseerd te laten verwerken, dus allemaal opsturen naar India, waar mensen dat handmatig gaan zitten bekijken. Geen duurzame oplossing, want dan heb je repeterende kosten en als de hoeveelheden data alleen maar toenemen, loop je tegen steeds meer kosten aan. Dit is mijn visie van wat er bij HERE gebeurt, omdat zij geen realtime mapmaking platform hebben.
3) Nog eens 50 miljoen extra uittrekken en nog meer focus op het huren en behouden van engineers en het worden van een tech bedrijf, ten koste van de data inkloppers, waar er minder voor nodig zijn. Wat TomTom verwacht is dat de totale uitgaven van 2022 op 2023 al met 60 miljoen afnemen en dat een negatieve cashflow van 5% omslaat naar minimaal 5% positief, met als doel dat dat zo snel mogelijk dubbelcijferig wordt.
[..]