*JustMe* schreef op 21 oktober 2021 23:03:
De Duitse auto-industrie betaalde ooit miljarden aan Nokia om onafhankelijk te worden van Silicon Valley met de digitale kaartenservice. Nu zou het bedrijf naar de beurs moeten. Met een SPAC. En met een hoge waardering.
Edzard Overbeek (54) heeft twee zware jaren achter de rug als hoofd van de digitale kaartendienst Here. De techmanager, die in 2016 overkwam van het Amerikaanse bedrijf Cisco, kreeg te maken met ontevreden grote eigenaren. De aandeelhouders waren teleurgesteld over de verliezen bij Here, eerst en vooral Audi, BMW en Daimler, drongen aan op lagere kosten, Overbeek nam nog maar net afscheid opnieuw van een paar honderd medewerkers. (edit: er waren ook ontslagrondes in 2020)
Eind 2020 hadden de aandeelhouders Overbeek gefinancierd met een lening van 150 miljoen euro. Maar hij moest beloven tegen 2021 geen verliezen meer te maken. Het bedrijf heeft op die manier geen grote toekomst, vermoedt een van de betrokken managers. “Als Here een concurrent wil zijn voor de grote kaartaanbieders, moeten we investeren. Het zou te vroeg zijn om nu EBIT te verwachten."
‘Eindelijk vrijheid’
Overbeek zal waarschijnlijk in de toekomst zijn bewegingsvrijheid zien toenemen. De eigenaren wilden Here op de beurs zetten, melden betrokkenen. Hier wordt gefuseerd met een lege vennootschap, een Spac. Bijna alle details zijn verduidelijkt; de raad van commissarissen gaf zijn goedkeuring.
Audi, BMW en Daimler kochten in 2015 Nokia, dochteronderneming Here, gespecialiseerd in digitale kaarten, om niet afhankelijk te worden van de techbedrijven van Silicon Valley. Google was de duidelijke marktleider, de toen uiterst agressieve taxidienst Uber en Facebook hadden ook in Finland biedingen gedaan op HERE. Dus de Duitsers betaalden zo'n 2,8 miljard euro en haalden vervolgens mede-investeerders binnen, zoals het halfgeleiderbedrijf Intel en de leveranciers Bosch en Conti.
Tot nu toe zijn de partners niet echt tevreden. Autonoom rijden als geplande salesdriver komt later; Cariad probeert zelf kaarten te maken en Bosch wil er weer uit, zo klinkt het.
(edit: we zien slechts handjevol mensen op LinkedIn bij CARIAD die iets aan HD maps doen en ik zie juist links van richting tomtom zoals overgenomen hella aglaia. Verder interessant dat Bosch er uit wil).
Als de beursgang slaagt, zou baas Overbeek eindelijk vrij zijn. En voor Bosch zou er een mogelijkheid zijn om te vertrekken. Beleggers, zo wordt in het milieu gezegd, verwachtten dat de instapwaarde ruwweg zou verdubbelen. Dat zou zo'n vijf miljard euro zijn; geen slecht bedrag voor een belofte.