Willem Strijbosch sprak over ‘cumulative domain knowledge’ wat zoiets betekent als nieuwe kennis, bijvoorbeeld uit onderzoek combineren met bestaande kennis. En dat daar de kracht van tomtom rond autonoom rijden ligt. Als ik even nadenk welke kennis dan ‘cumuleert’ (optelt) dan is dat:
- Autonomos uit Berlijn dat werd overgenomen en omgebouwd tot een R&D afdeling binnen tomtom. Met een zelfrijdende auto en complete software stack. Plus veel kennis over sensoren en camera’s en hoe machines die interpreteren
- 25 jaar kennis van kaartenmaken sinds TeleAtlas tot nu met ook een geavanceerd platform.
- Kennis van wat de industrie wil en nodig heeft uit diverse onderzoeken, dit begon al in 2014 met Volkswagen en Bosch
- Uitspraak Goddijn zelf dat ze “op de voorste stoel” zitten bij wat er in Silicon Valley gebeurt bij tech bedrijven (apple, microsoft) wat hen inzichten biedt.
- Daarnaast diverse Tier1 partijen zoals nvidia, qualcomm, elektrobit, etc
- Samenwerking met Universiteit van Amsterdam rond artificial intelligence.
- Accountmanagement en sales teams in alle landen / continenten die er toe doen, van Tokyo en Seoul tot Detroit
- Kennis van interactie ontwerp en IVI
- De aanwezigheid op de automomotive campus in eindhoven, waar oa ook NXP zit
- Kennis van data via de cloud in miljoenen auto’s krijgen (HD traffic)
Die geit die met een actiecamera een berg afging was wellicht afleidend van dit, want dat voegde niks toe aan de cumulative knowledge. Misschien was dit een fase van tomtom die ze moesten overbruggen omdat semi autonoom rijden nog ver weg lag en orderboek automotive zich nog moest vullen.
Ik weet in elk geval zeker dat deze cumulative knowledge geld waard is. Nog los van alle orders en contracten die waarde hebben en de technologie.
Waze werd voor een miljard gekocht door Google en mocht niet eens in de schaduw staan van tomtom hd traffic. Niet in kwaliteit en niet in omzet. En dat is slechts 1 element van TomTom. Het moet er alleen uit komen. Daar zijn scenarios voor denkbaar.