Just Eat Takeaway verwacht dat verlies vanaf nu kleiner wordt
Jan Braaksma 07:51
Just Eat Takeaway TKWY€72,25-- heeft afgelopen halfjaar 'de piek van zijn absolute verliezen' bereikt. De maaltijdbezorger leed een verlies van €486 mln. Onder meer schaalvoordelen en de optie hogere prijzen per bezorging te rekenen, moeten in de toekomst tot betere cijfers leiden.
Dat Just Eat Takeaway rode cijfers heeft geschreven, is geen verrassing: het bedrijf had zijn aandeelhouders daar vorige maand in een tussentijds handelsbericht al op voorbereid. Maar het nettoverlies van €486 mln was hoger dan analisten hadden verwacht. Zij hadden ingetekend op een min van €418 mln.
De omzet groeide met 47%, naar €2,6 mrd. Ook dat was lager dan de €2,7 mrd waar analisten op hadden gerekend. Daar staat tegenover dat het aangepaste brutobedrijfsresultaat (ebitda) van min €190 mln meevalt. Analisten hadden een verlies van €218 mln ingecalculeerd.
Minder verlies verwacht
De verliezen zullen in de toekomst kleiner worden, schrijft Just Eat Takeaway in een toelichting op de cijfers. Doordat het bedrijf snel groeit kan het schaalvoordelen gaan benutten. Daarnaast denkt het AEX-bedrijf in de toekomst de prijs per bezorging te kunnen verhogen. Just Eat Takeaway zegt in toenemende mate goedkoper te zijn dan de concurrentie en heeft daardoor de ruimte zijn tarieven te verhogen.
Daar bovenop komen de maximumprijzen voor bezorging in een aantal Amerikaanse en Canadese steden te vervallen. Die zijn ingevoerd tijdens de coronapandemie om excessieve winsten te voorkomen en hebben het bedrijf afgelopen halfjaar zo'n €142 mln gekost. Volgens Just Eat Takeaway zijn de maximumtarieven die nog in sommige regio's gelden echter onwettig. Het bedrijf gaat die samen met branchegenoten aanvechten.
Groei in VK
De rode cijfers zijn onder andere een gevolg van stevige investeringen van Just Eat Takeaway in landen die eerder tot het Just Eat-imperium behoorden. Daar rolt het bedrijf in hoog tempo een eigen bezorgdienst uit, sluit het nieuwe restaurants aan en pompt het de marketinguitgaven op.
Die strategie werpt vruchten af: in het Verenigd Koninkrijk kreeg het bedrijf afgelopen halfjaar 135 miljoen bestellingen, een toename van 76%. In Nederland steeg het aantal orders van 37% naar 31,4 miljoen.
Onwillige aandeelhouder
Just Eat Takeaway kreeg vorige maand commentaar van Cat Rock, een Londens hedgefonds met een belang van 4,2% in het bedrijf. In een presentatie betoogde de aandeelhouder dat het bedrijf beter moet communiceren met zijn achterban, bedrijfsonderdelen moet verkopen en fusiegesprekken moet aangaan met wereldwijde concurrenten.
Aan een van die eisen lijkt Just Eat Takeaway tegemoet te komen. Het bedrijf praat in oktober beleggers en analisten bij over zijn strategie.
Van de verkoop van bedrijfsonderdelen of een fusie is vooralsnog geen sprake. Eerder dit jaar kreeg Just Eat Takeaway een bod van $2,3 mrd (€1,95 mrd) op zijn 33%-belang in iFood, een Braziliaanse maaltijdbezorger. Dat vond het te laag, en sindsdien is geen hoger bod gedaan. In juli deed Just Eat Takeaway voor $62 mln (€52,7 mln) mee met een kapitaalronde om zijn belang in iFood op peil te houden.