Brussel mikt op belasting op kerosine
12:12
Een vliegtuig van KLM tankt kerosine.
Een vliegtuig van KLM tankt kerosine. Foto: Koen van Weel/ANP
De Europese luchtvaartindustrie moet in het kader van de strijd tegen klimaatverandering belasting gaan betalen over kerosine. Dat stelt de Europese Commissie in uitgelekte voorstellen voor herziening van de Europese regels voor energiebelasting. Ook de scheepvaart moet zich voorbereiden op een taks op bunkerolie.
Volgens Brussel moeten de EU-lidstaten begin 2023 gradueel een minimumbelastingtarief voor kerosine gaan doorvoeren. De Commissie voorziet volgens haar concept-voorstellen, in handen van deze krant, een overgangstermijn van tien jaar. Pas in 2033 geldt het minimumtarief dus volledig. Hoeveel taks Brussel per ton wil instellen, is nog niet bekend.
De aanpassing van de energiebelastingregels is onderdeel van het Europees doel om in 2030 55% minder broeikasgas CO2 uit te stoten dan in 1990. In 2050 wil de EU klimaatneutraal zijn.
De fiscale vrijstelling voor energie, waar de internationale scheepvaart en luchtvaart nu nog van profiteren, is volgens Brussel 'problematisch'. De Europese Commissie vindt bovendien dat de huidige regels hernieuwbare brandstof benadelen ten opzichte van fossiele brandstof. In het nieuwe stramien moet volgens Brussel voor duurzame waterstof en andere brandstoffen uit hernieuwbare bronnen een nultarief gaan gelden.
Het dagelijkse bestuur van de EU acht herziening van de regels ook nodig omdat nu sprake is van een lappendeken aan nationale regelingen. Veel lidstaten hanteren ontheffingen van belastingen. Die regelingen komen neer op het subsidiëren van fossiele brandstoffen, meent Brussel. De nationale belastingtarieven lopen zo sterk uiteen dat de interne markt is gefragmenteerd.
Het concept-voorstel van de Commissie schrapt dan ook alle huidige nationale regelingen. Voor een akkoord over de plannen is, zoals in elk Europees belastingdossier, wel unanieme steun van de lidstaten nodig.
Hevig verzet luchtvaart verwacht
A4E, de belangenorganisatie van Europese luchtvaartbedrijven, verzette zich de afgelopen jaren met hand en tand tegen de invoering van een minimumtaks op kerosine. Als het gaat om reductie van de CO2-uitstoot van de luchtvaart, kan de Europese Unie volgens de associatie beter de regels voor het Europese luchtruim harmoniseren. Dat is nu nog nationaal versnipperd. Eén luchtruim zou 6% tot 10% aan emissies schelen, aldus A4E.
Maar volgens de Europese Commissie moet de luchtvaart er nu toch aan geloven, zij het dat Brussel het aan de EU-lidstaten wil laten of ze belasting willen heffen over kerosine voor intra-Europese vrachtvluchten. Verder kunnen de lidstaten de taks op kerosine voor passagiersvluchten buiten het Europese luchtruim buiten werking stellen. Het minimumtarief geldt dan dus alleen voor intra-Europese vluchten.
Dezelfde systematiek zou gelden voor intra-Europese scheepvaart. Reders zouden geen taks hoeven te betalen over bunkerolie voor tochten buiten de EU, maar wel voor brandstof bij intra-Europees transport. De ECSA, de lobby van Europese scheepvaartbedrijven, waarschuwde er enkele jaren geleden voor dat als reders belasting over bunkerolie moeten gaan betalen, ze die buiten de EU gaan inslaan.
De aangescherpte regels moeten ook gelden voor de particuliere stroomconsumptie. Maar volgens de Commissie kan de Unie besluiten 'kwetsbare huishoudens' voor een periode van tien jaar vrij te stellen van het betalen van belasting over elektriciteit of andere energievormen.
Verder kunnen er lagere tarieven gelden voor stroom die energie-intensieve bedrijfstakken zoals de aluminiumindustrie afneemt.