2.
Elektrisch duurt het langst
Een woordvoerder van fietsproducent Gazelle, onderdeel van het bedrijvenconglomeraat Pon Holdings, bevestigt dat het voorkomt dat onderdelen vertraagd binnenkomen. 'Het vraagt veel planning, verder vooruitkijken en flexibiliteit', aldus een woordvoerder, die spreekt van 'onregelmatigheden' in de bevoorradingsketen.
Maar Gazelle heeft de productie volgens haar nog niet hoeven verminderen. Als de bevoorrading van bepaalde onderdelen vertraging oploopt, gaat het bedrijf over op productie van andere modellen.
Bij Accell, de andere grote producent van fietsen in Nederland met onder meer de merken Koga, Sparta en Batavus, bedragen de levertijden van nieuwe fietsen vier tot zes maanden, aldus een woordvoerder. De langste levertijd zit bij de elektrische fietsen. En de grootste knelpunten bij de onderdelen betreffen volgens Accell de frames, tandwielen en naven. Het concern schrijft dit toe aan 'capaciteitsproblemen bij de leveranciers'.
Alternatieven vinden
Bij Snel fietsen is Van Loon veel meer dan voorheen vooruit gaan plannen bij het bestellen van onderdelen. 'Ik kijk nu een jaar vooruit met mijn planorders.' Hij zag zes maanden geleden al aankomen dat het met de levering van onderdelen moeilijk zou kunnen worden en heeft daarom in grotere aantallen besteld. 'Het scheelt misschien dat we ook zelf fietsen laten bouwen onder het merk Snel. Daardoor heb ik goede contacten met leveranciers.'
‘Als ze bij Shimano Benelux niet verkrijgbaar zijn, dan kun je gaan kijken bij Shimano Duitsland of België’
Berend van Loon, eigenaar Snel Fietsen
Verder is Van Loon op zoek gegaan naar andere kanalen, onder meer voor Shimano, een van de grootste producenten van 'bewegende' fietsonderdelen zoals naven, kettingen, derailleurs en tandwielcassettes. 'Als ze bij Shimano Benelux niet verkrijgbaar zijn, dan kun je gaan kijken bij Shimano Duitsland of België.' Zijn werkplaatschef Hess wijst op het merk Sunshine, dat is wegens de vaak voorkomende schaarste in Shimano-onderdelen als alternatief in het assortiment opgenomen.
In een reactie zegt Lennard Vis, marketingmanager van Shimano Benelux, dat het bedrijf 'zich terdege bewust is van de onderdelenschaarste' en 'zich tot het uiterste inspant om de problemen op te lossen'. Maar volgens Vis er sprake van schaarste in de gehele keten, tot aan de grondstoffen aan toe.
Wel geld hebben
Het volgende schaarsteartikel zit er volgens Hess aan te komen. 'Er zijn signalen dat de levering van banden moeilijker gaat worden.' Dat heeft weer te maken met de beperkte beschikbaarheid van de grondstof rubber. 'Daarom hebben we nu alvast veel banden ingeslagen.' Ook moeilijk te krijgen: fietsschoenen en fietsbroeken in de gangbare maten.
Van Loon wijst erop dat er wel voldoende geld beschikbaar moet zijn om op grotere schaal onderdelen in te kopen als die beschikbaar komen. 'Ik heb er in overleg met mijn investeerders extra geld voor vrijgespeeld.' Niet elke fietswinkel zal die mogelijkheid hebben.
Transparantie: Ceo Eugenie van Wiechen van de FDMG, waar het FD onderdeel van is, is tevens commissaris bij Accell.
Maker e-bike doppio haalt kapitaal opHet Nederlandse e-bikemerk doppio heeft kapitaal opgehaald bij investeringsmaatschappij Airbridge Equity Partners. Over het bedrag doet de fabrikant geen mededeling. In ruil voor de investering krijgt Airbridge een minderheidsbelang in het door Peter Eiselin opgerichte bedrijf. Verder heeft Eiselin aangekondigd geld te willen ophalen met crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. 'We willen ons bedrijf zo breed mogelijk financieren', aldus Eiselin donderdag in een verklaring. Doppio brengt een elektrische tweepersoonsfiets op de markt die een maximumsnelheid van 25 km per uur kan halen. De eigenaren verwachten dat de vraag naar hun elektrische fiets sterk zal toenemen, omdat er vanaf medio volgend jaar een helmplicht gaat gelden voor snorscooters. Met de extra financiering wil doppio het onlineverkoopkanaal verder uitbouwen en doppio-winkels openen in steden als Utrecht, Rotterdam en Maastricht.