Commodities exchange operator CME Group lanceerde maandag een futures-contract voor lithium , om in te spelen op de groeiende vraag naar het belangrijkste ingrediënt in de batterijen die elektrische voertuigen (EV's) en high-tech apparaten aandrijven.
Vijf ton werd tijdens de eerste sessie verhandeld tegen de lithiumhydroxide CIF CJK tegen $ 14,25 per kg. De prijs wordt verrekend tegen de beoordeling van Fastmarkets voor lithiumhydroxide, dat op 29 april werd verhandeld tegen $ 12,50 - $ 13,50 per kg. Dat was 6% hoger dan de f $ 11,50 - $ 13 per kg die een week eerder werd verhandeld.
MELD U AAN VOOR DE BATTERY METALS DIGEST
De prijs van Fastmarkets weerspiegelt de spotprijs voor kosten, verzekeringen en vracht (CIF) in China, Japan en Zuid-Korea, waar het grootste deel van de productiecapaciteit van batterijen momenteel geconcentreerd is.
DE PRIJZEN WORDEN VERREKEND OP BASIS VAN DE BEOORDELING VAN FASTMARKETS VOOR LITHIUMHYDROXIDE, DIE DE SPOTPRIJS VOOR KOSTEN, VERZEKERINGEN EN VRACHT (CIF) IN CHINA, JAPAN EN ZUID-KOREA WEERSPIEGELT
Door lithium vrij te laten verhandelen op een beurs, wordt de prijsstelling voor lithium naar verwachting transparanter. Tot nu toe vertrouwden marktpartijen op beoordelingen van commodities-datatrackers zoals Benchmark Mineral Intelligence, S&P Global Platts en Fastmarkets zelf.
“De vraag naar de belangrijkste batterij metalen als Lithium en kobalt wordt steeds heviger naarmate economieën te investeren in koolstofarme alternatieven voor de transportsector,” Young-Jin Chang, Managing Director en Global Head of Metals bij CME Group, zei in een media-verklaring .
"CME Group is de bestemming voor het beheren van wereldwijde metaalrisico's, en de nieuwe lithiumfutures zullen onze klanten een ander hulpmiddel bieden voor het beheren van de prijsrisico's die gepaard gaan met de productie van elektrische voertuigen."
Het kiezen van lithiumhydroxide geeft aan dat CME gokt op een verschuiving door autofabrikanten naar batterijen met een groter bereik die de verbinding gebruiken. Lithiumcarbonaat wordt daarentegen gebruikt in goedkopere batterijen.
De nieuwe lithiummarkt komt zoals het Internationaal Energieagentschap onlangs meldde dat vorig jaar 2,1 miljoen elektrische voertuigen zijn verkocht , een stijging van 40% ten opzichte van de verkoop in 2019. De vraag naar elektrische voertuigen zal naar verwachting blijven groeien, waarbij veel autofabrikanten, waaronder General Motors, Mercedes Benz en Ford, beloven om de komende tien jaar nieuwe elektrische modellen te introduceren om de CO2-neutrale doelstellingen te helpen halen.