Overheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in 2030: beleggers zien gouden kansen
Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak.
Ton Voermans 27-01-21, 13:02 Laatste update: 14:56
Wie vorig jaar - als goed voornemen - voor 10.000 euro aandelen van het Amsterdamse Fastned had gekocht, zag de waarde van de aandelen groeien naar ruim 40.000 euro. Heel waardevast is het aandeel nog niet, het jojoot nogal want vorige week had dat aandeelpakketje nog een waarde van 58.000 euro. De beurswaarde van Fastned tikte toen de 1 miljard euro aan.
Voorsprong
Het lijkt op het verhaal van Tesla; de onderneming van Elon Musk werd in 2020 zeven keer meer waard waardoor het evenveel waard werd als Toyota, Volkswagen, General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Nissan en Daimler samen. Beurswatchers zijn het er niet over eens of dat terecht is. Toyota maakt bijvoorbeeld zes keer meer winst dan Tesla. En Toyota verkoopt per jaar meer dan 10 miljoen auto's, tegen ‘slechts’ een half miljoen stuks bij Tesla. Maar de beleggers geloven dat Tesla een technologische voorsprong behoudt die zich ooit zal vertalen in gouden bergen.
Laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam krijgt in maart een beursnotering en zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn
Nog een ogenschijnlijk succesverhaal: laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam gaat in maart naar de beurs; het bedrijf krijgt een notering aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf dat elf jaar geleden werd opgericht, zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn. Er zijn tot dusver 200.000 laadpalen door het bedrijf gebouwd. Winst? Misschien in 2023. Tot die tijd gaat al het geld naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar het winnen van marktaandeel.
De beurskoersen spreken vooral hoge verwachtingen uit. Veel bedrijven in de sector verdienen geen cent. En ook Tesla is nog lang geen Apple dat een hoge beurswaarde ook koppelt aan tientallen miljarden dollars winst. Maar de voortekenen voor de sector zijn gunstig.
© ANP Pers Support
Booming
Ook in Nederland is de branche booming. Vorig jaar kwamen er 73.000 volledig elektrische auto's bij, ruim 20 procent van alle nieuwe auto's is volledig elektrisch. Als ook de plug-in hybride auto's meegerekend worden, moeten zo'n 290.000 automobilisten het doen met 63.700 oplaadpalen: 4,5 stekkerauto per laadpaal. In 2019 waren het nog 4 auto's per laadpaal en in 2018 nog 3,8.
Geen paniek, stelt hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch. ,,Werkgevers leggen ook laadpalen aan. En heel veel mensen hebben een laadpaal thuis waar ze 's nachts laden.'' Er zijn 151.000 laadpalen bij mensen thuis. En deze groep is niet of nauwelijks afhankelijk van openbare laadplaatsen. Twee derde van de bezitters van een elektrische auto heeft volgens Newmotion - de marktleider onder de thuislaadpaalleveranciers - thuis de mogelijkheid de auto op te laden. De helft 'tankt' ook op het werk.
Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer
Gemiddeld vinden bezitters, volgens Newmotion, op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. Maar de krapte is voelbaar, zeker als elektrisch voor iedereen de standaard wordt. Drie kwart van de Nederlanders heeft immers géén ruimte voor een auto met laadpaal op eigen terrein.
Te veel
In 2030 rijden er volgens de voorspellingen 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland en de rijksoverheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in dat jaar. ,,Genoeg? Ik denk dat dat er te veel zijn'', zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders. ,, Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer. De gemiddelde zakelijke rijder legt 70 kilometer per dag af en een particulier 30 kilometer.'' Kortom, een elektrische auto hoeft niet dag en nacht aan de laadpaal te staan. Van de ongeveer 2 miljoen elektrische auto's zal ongeveer de helft alleen thuis en op het werk laden, denkt Everts. ,,Met 500.000 openbare laadpalen voor de overige auto's zijn we er dan wel.''
Maar niets is zo moeilijk als voorspellen. ,,We moeten scherp blijven op de laadinfrastructuur, want de verkoop van elektrische auto's blijft hard stijgen'', zegt Steinbuch. Hij denkt dat al in 2024 de helft van alle nieuwe wagens elektrisch zal zijn. ,,Dit jaar komen we uit op een kwart van de nieuwe auto's, dus ruim 100.000 erbij.'' En die goedkopere elektrische auto's zullen niet alleen meer gekocht worden door mensen die een oprit hebben. De laadpaal op straat wordt daardoor nog belangrijker, denken beleggers.
Bekijk hier al onze video’s over de economie: