Kuiken schreef op 14 januari 2021 13:56:
Tescent heeft 16% van NIO.....bron FD:
De accu van je auto wisselen: het ei van Columbus?
Jaap Roelants 12:09
De Chinese autofabrikant Nio komt dit jaar met z’n ruime ES6 op de Nederlandse markt. Dat is niet heel bijzonder. Er is een hele vloot elektrische auto’s uit China die voet aan de grond willen krijgen in Europa en dus Nederland. Denk aan Aiways, MG EV of Xpeng, naast de merken die er al zijn, zoals Geely. Maar Nio zou iets extra’s willen brengen, een auto met een verwisselbare accu. Dan hoef je nooit meer langs de weg staan te kleumen, voordat je weer verder kunt na een lege accu.
In eigen land heeft Nio al honderden — overigens zwaar gesubsidieerde — wisselstations in 58 steden.Is de wisselaccu het ei van Columbus?
Niet direct, zou je denken. Het ei was eigenlijk al in 2012 uitgebroed door de Israëlische ondernemer Shai Agassi. In zijn bedrijf Better Place zette hij in een venture van $1 mrd een battery switching service op. De dienst werd omarmd door Renault, dat zijn elektrische merk Fluence erop aanpaste. In Nederland was het ministerie van Economische Zaken razend enthousiast. Het hielp Schiphol aan een accuwisselstation voor taxi’s. Autojournalist Niek Schenk stond indertijd op de eerste rij toen het station met veel tromgeroffel geopend werd.
‘Ze wilden natuurlijk af van die taxi’s met hun ronkende dieselmotoren, dat begrijp ik wel. Het was een soort wasstraat. Je reed je elektrische auto erin en die kwam er vijf minuten later weer met een nieuwe accu uit. Heel bijzonder natuurlijk. Maar in 2012 was de transitie naar elektrisch rijden nog maar net begonnen. Ik hoorde er ook niets meer van. Toen bleek dat het bedrijf uit Tel Aviv door mismanagement al in 2013 failliet was gegaan.’
Toen was het misschien nog wat vroeg. Maar nu?
Nu lijkt het voor de Nio ES6 van wellicht €46.000 en de grotere Tesla-concurrent ES8 ook te vroeg. Er zijn in Nederland nog steeds geen ‘wasstraten’ waar je accu’s kunt wisselen. Maar wat niet is, kan komen, in de wereld van innovatieve auto’s. Michiel Langezaal, medeoprichter van beurslieveling Fastned, ligt er in elk geval niet wakker van.
Het ei was al in 2012 uitgebroed door de Israëlische ondernemer Shai Agassi
Maar stel je toch voor?
‘Dan bouwen we onze stations om tot accuwisselaars. Als het bijdraagt tot het halen van de milieuakkoorden van Parijs, prima, dan doen we dat. Maar ik zie het niet gebeuren. Het is al geprobeerd. Niet alleen door Renault, ook door Tesla in Californië, Volkswagen en Nissan. Maar geen van alle hebben gezegd: dit is de toekomst. Ik denk dat het een gepasseerd station is. Kijk eens naar Tesla, daar is de accu een geïntegreerd onderdeel van de auto. Die kun je niet zomaar in een paar minuten wisselen. Elektrische auto’s hebben niet voor niets allemaal een stekker, die is bedoeld om ze op te laden.’
De Chinezen zijn toch niet gek?
‘Nee, helemaal niet. Die weten heel goed wat er elders in de wereld te koop is. Ze zijn in eigen land ook in staat een bepaalde ontwikkeling door regulering af te dwingen. Maar dat betekent niet dat het ook de standaard buiten hun land zal worden.’
Originele link van het artikel:
fd.nl/futures/1370391/de-accu-van-je-...