Er is een probleem: experten zijn het er niet over eens of er ooit nog groei komt in de oliemarkt .
laten we aannemen dat na terugkeer van enkele vlcc van iran er een 100- tal tankers 'op overschot' zijn. de scrap - nieuwbouw zou dit in 18 maanden wegwerken. Dit in de veronderstelling dat de oliemarkt op het huidige lage niveau stabiliseert. en daarna daalt met enkel % per jaar.
3% daling en 5% per jaar naar scrap..; er is dan ruimte voor 14-15 newbuildings per jaar...
en de spot of tc prijs moet dan rendabiliteit 'beloven'. De markt zal dan wel nog even in evenwicht zijn, maar niet voor lang: de dan zullen er een paar honderd newbuildings zijn maar ook een periode van veel minder scrap: de helft van de vloot zal van die nieuwbouw zijn, en van de rest gaat net meer genoeg naar scrap: overaanbod van de vlcc lijkt dan onvermijdelijk, tenzij er tijdelijk een zeker tekort is... kortom na gemiddeld een 8tal jaar zijn die nieuwbouw niet meer rendabel. men zal dus meer moeten rendement moeten eisen in de eerste levensjaren, en nieuwbouw komt er niet als men niet 1/3 van de aankoopprijs recupereert door cashflow in de eerste 4 jaar... dat betekent dan een met intrestkosten en afschrijving rendabiliteit start rond 10 miljoen per jaar ... voor een oudere vlcc is dan 7 miljoen dan zowat gegarandeerd... en dat bepaald dan de vlcc waarde: de toekomstige cashflow + scrapwaarde bepaald uiteindelijk de waarde van de vloot, dergelijke redenering leidt tot een correcte waardering van de vloot en die 10 miljoen per jaar zou een onderwaardering van de euronav vloot betekenen van zowat 12 % of 360 miloen of 1,8 $ per uistaand
aandeel dat daarmee een 'equity value' heeft dubbel van de huidige koers, maw elk aandeel dat euronav bijkoopt verhoogt de equity waarde met eenzelfde bedrag, en als ze ilk jaar 10 % bijkopen, wat de ceo als mogelijkheid suggereet in zijn q3 conference dan is dat alleen al 5% van de equity vanlue... of 10% van de beurskoers (afgerond)
rekenmethode vlootwaarde:
-levensduur 15 jaar restwaarde 15 miljoen voor vlcc 10 milioen voor een suezmax
voor elk resterend levensjaar wordt die te verwachten cashflow geactualiseerd : 6 miljoen is zowat
een minimum om voldoende nieuwbouw toe te laten, minder nieuwbouw zou leiden tot schaarste en nog hogere prijzen
de afschrijving tot 15de levensjaar zal wellicht hogere scrap-waarden en ook af en toe langere levensduur toelaten...vandaar dat ik optimistisch ben dat die evelutiewaarden gehaald worden
de mogelijkheid om met nieuwbouw redelijke winst te maken is essentieel, en ik ga ervan uit dat die er anders niet komt...
de stelling dat de nieuwwaarde in de eerste 4 jaar moet 40 miljoen $ bedragen berust ook op de hoge intrestkosten en inloopperiode. Een schip dat aan 100 miljoen wordt gekocht dien al voorgefinancierd en kost bij na het eerste jaar gebruik al 110 miljoen intresten inbegrepen : in de volgende 3 jaar komen daar nog 15 miljoen aan intrestkosten bij, en je schip kost nog altijd 85 miljoein... schepen van 4 jaar oud, die geef ik nog een boekwaarde van 11x6,5+ 15 = 86,5 miljoen
maar ja ...over 15 jaarr hebben we genoeg met 400 vlcc...probleem is, waarvan nu al 60 rondvaren,
en die zullen op de duur niet meer het verlies aan transportvollme compenseren: alleen de noodzaak aan nieuwbouw ondersteunt de prijs, en op een schrinkende markt moet die gewoon meer opbrengen de eerste jaren dus de tankerhuurrijzen ondersteunen!