Telegraaf:
Beursgang CM.com aan zijden draadje
Door WOUTER VAN BERGEN & EDWIN VAN DER SCHOOT
Updated Vandaag, 12:37
Vandaag, 11:52 in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Beleggers staan niet te trappelen om te investeren in beurskandidaat CM.com. Dat stelt zijn voor vrijdag geplande beursgang dan ook voor onbepaalde tijd uit.
CM.com wilde voor €15 tot €19 per aandeel naar de beurs, maar de begeleidende banken (Jefferies, ABN Amro en Nibc) slaagden er deze week ondanks meerdere afspraken met potentiële beleggers niet in om voldoende interesse voor het Bredase sms-bedrijf te genereren. CM.com was bij die waardering €287,5 miljoen tot €337,5 miljoen waard geweest.
De tegenvaller volgt nadat eerder deze maand ook al de veel grotere beursgangen van Kaspi.kz (bank uit Kazachstan die $5 miljard in Londen wilde ophalen) en de verhuurder van werkruimtes WeWork en Hollywood-agentschap Endeavor Group op Wall Street afgeblazen werden.
In een maand tijd nam de nervositeit op de financiële markten ook flink toe, wat nooit goed is voor kwetsbare processen als beursgangen. Angstbarometer VIX steeg bijvoorbeeld met ruim een derde. Ook de AEX-index verloor sinds 30 september, de dag van de aankondiging van CM.coms intentie om naar de beurs te gaan, ruim 5% van zijn waarde.
Geheimtaal
Doorgaans willen betrokkenen bij een beursgang zo snel mogelijk lekken naar financiële media dat ’het boek overtekend is’. Dat is geheimtaal voor de boodschap aan beleggers dat de vraag naar aandelen groter is dan het aanbod. De begeleidende banken kunnen vanaf dat moment beleggers die aan de onderkant van de prijsindicatie een bod hebben neergelegd, de deur wijzen of vragen hun prijs te verhogen. Vaak zijn het hedgefondsen die grote orders tegen lage prijzen inleggen, op op de eerste handelsdag bij een koersstijging direct die aandelen te verkopen en hun winst te pakken.
Bestuurders van bedrijven willen echter liever lange termijnbeleggers aan zich binden. Het signaal dat het boek ’eenmaal overtekend is’, is de afgelopen dagen niet naar buiten gekomen. Dat voedt het vermoeden in de markt dat er vooral speculanten en hedgefondsen hebben ingetekend, en te weinig serieuze lange termijn beleggers.
Commissaris stapt op
Bovendien stapt commissaris Chris Figee bij CM.com op. Dat komt op een ongelukkig moment, daags voor de beursgang. Figee is nu nog cfo van verzekeraar ASR, maar is vanaf volgend voorjaar cfo van KPN. Het telecombedrijf verkocht in het verleden zijn sms-diensten aan CM.com, maar zou nog altijd als een strategische rivaal gezien kunnen worden. Afgelopen woensdag kwam de positie van Figee achter de schermen ter sprake, na vragen van deze krant.
Herkansing
Dat de beursgang nu is uitgesteld, wil niet zeggen dat hij niet doorgaat. De afgelopen jaren werden beursgangen van bedrijven met een vergelijkbare omvang zoals Alfen, Fastned, Avantium en SIF ook uitgesteld, om binnen enkele weken alsnog succesvol voltooid te worden. Vaak werd dan wel het aantal bij de beursgang te verkopen aandelen teruggebracht of de prijs verlaagd. Ook een bedrijf als Basic Fit haalde met de hakken over de sloot de beurs, met een eerste beurskoers aan de absolute onderkant van zijn waardering, om in de daaropvolgende jaren toch succesvol een breed beleggerspubliek aan zich te binden en de weg omhoog in te slaan.
Maar nachtmerries krijgen de oudgedienden bij Euronext nog altijd van de beursgang van modeketen van Tommy Hilfiger. Dat stelde op 25 januari 2008 zijn beursgang na een winstwaarschuwing van een concurrent uit, ’tot de markten weer wat stabieler zijn.’ Maar Hilfiger, wat voor Amsterdam een prestigieuze notering had moeten zijn in de strijd met Wall Street, kwam nooit meer.
Ook LeasePlan, dat werd getipt als potentieel AEX-fonds, stelde in 2018 zijn beursgang uit, om tot op heden de plannen voor ene beursintroductie nooit meer uit de garage te hebben gereden. Leaseplan had last van een te hoge waardering, waardoor beleggers hun neus ophaalden voor het bedrijf, dat in hun ogen in de moderne tijd nogal wat risico op de balans had staan met zijn grote dieselvloot.
Private equity
Het Bredase CM.com wilde juist naar de beurs om groeigeld op te halen, en was daarmee in tijden van teruglopende beursnoteringen zeer welkom op Beursplein 5.
Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers richtten het bedrijf tijdens hun studietijd in Eindhoven op als berichtendienst om discotheken vol te krijgen. Club Message heette het bedrijf toen. Inmiddels zijn het niet alleen meer sms'jes van uitgaansgelegenheden, maar ook de herinnering aan je tandartsafspraak, berichtjes en betalingen van en aan goede doelen, ziekenhuizen, maar ook de Nederlandse sms'jes voor tv-programma's waarbij gestemd kan worden. Met ruim 260 werknemers in Europa, Afrika en Azië zet CM.com afgelopen jaar €84,6 miljoen om. Het bedrijf wil meer personeel aannemen, en investeren in kantoren in Singapore en de VS.
„Als ik had willen cashen, had ik wel aan private equity verkocht”, zei Van Glabbeek onlangs. Maar mocht een beursgang definitief mislukken, dan lijkt private equity alsnog een logisch plan B