Benjamin G. schreef op 30 mei 2019 08:46:
Als de komende twee jaar de uitgaven rond de 530 - 550 miljoen blijven, dan zal vooral naar kasstromen gekeken moeten worden voor een gunstige waardering van TomTom.
De situatie vanaf 2021 en verder ziet er een stuk rooskleuriger uit. De schaalbaarheid in automotive is zeer goed evenals de brutomarge. Dan blijven er twee bedreigingen over. De één is de technologie van TomTom blijkt niet de winnende te zijn, is of wordt achterhaald door vergelijkbare technologie, er zijn alternatieve technologieën of level 4 autonoom rijden laat langer op zich wachten.
De tweede is dat 'tegenvallende' cijfers over de periode 2019-2020 er toe leiden dat de koers van het aandeel daalt. Resulterend in een exit van de beurs.
Het beursklimaat en economische omstandigheden laat ik voor wat het is. Geen glazen bol.
Ik ben tevreden met de cash uitkering. De reverse split is ook nodig geweest. De vertwijfeling slaat alleen toe omdat er meerdere scenario´s zijn op de waardeontwikkeling van het aandeel. Het ´dirty exit´ spook lijkt daarin meer de overhand te hebben dan scenario´s op zelfstandige groei richting omzet van 1,5 miljard, een strategische deelname of een overname.
Angst is een slechte raadgever. Wie heeft het dirty exit spook scenario doorgerekend? Het lijkt erop alsof het aandeel dan naar nul euro daalt. Met 135 miljoen uitstaande aandelen en een outlook over 2019 van 675 miljoen, een brutomarge van 70 procent en wpa van 0,15 cent per aandeel, dan moet er een ondergrens te bepalen zijn. Ergens tussen de vijf en zes euro?
En de upside? Ergens tussen de 20 en 30 euro tussen 2022 en 2024. Wellicht voor sommige of vele aandeelhouders wat ver weg. Ik vind het prima.