Ik heb zelf de afgelopen dagen een short positie opgezet in EURN (so far, niet succesvol). Dus als ik hier iets post, dan weten jullie dat het wellicht negatief gekleurd kan zijn ( probeer van niet, maar ongemerkt praat iedereen zijn boek wel een beetje).
Ik denk dat als de euforie van de overname een beetje bezinkt, EURN wellicht negatief gaat handelen op de korte termijn realiteit. De VLCC app geeft 2 boekingen van premium 2016 GNRT vessels voor 14k/day afgelopen vrijdag. Zowel vanuit de arabische golf--> oost als west afrika --> Oost. Heel slecht signaal dat zelfs 2016 schepen op de meest gangbare routes, begin januari zulke slechte rates laten zien. Normaal gesproken ligt de peak van rates rond kerstmis. Dat day rates zo dramatisch zijn, vlak na de seizoenspiek ziet er heel slecht uit. Veel nieuw bouw zal worden opgeleverd deze januari. Komende 9 maanden zullen denk heel slecht zijn. Ik vind EURN een topbedrijf voor de lange termijn, zeker met de grotere schaal dat ze nu hebben. Maar na een (ongeveer) 30% stijging de afgelopen maanden, vraag ik me af hoe veel mensen in het oog hebben hoe slecht dayrates zijn (geweest). Ik heb heel veel long exposure naar scheepvaart, dus daarom is het voor mij persoonlijk altijd wel prettig om ook wat shorts open te hebben staan, vandaar.