We gaan zien of het verhaal van Jan Groen gestalte gaat krijgen.
MDxHealth heeft in Amerika ook zijn blaaskankertest AssureMDx gelanceerd.
Met AssureMDx slagen we opnieuw in onze missie om de beste in zijn soort, moleculaire testen aan te bieden met de meeste gunstige uitkomst voor patiënten, terwijl de zorgkosten omlaag gaan, zei CEO Jan Groen van MDxHealth
AssureMDx beoordeelt het risico van blaaskanker bij patiënten met hematurie, ofwel bloed in de urine. De test heeft een zogenoemde negatieve voorspellende waarde van 99 procent en kan voorkomen dat circa 77 procent van de patiënten met bloed in de urine, een kijkonderzoek van de blaas, ofwel cystoscopie moet ondergaan. Bovendien kan de test met een sensitiviteit van 93 procent en een specificiteit van 85 procent artsen helpen om patiënten te identificeren die een verhoogd risico lopen op blaaskanker en dus mogelijk wel baat hebben bij een cystoscopie, aldus MDxHealth.
In Amerika zijn er jaarlijks zo'n 11 miljoen mensen die bloed in de urine hebben, maar uiteindelijk wordt bij 3 tot 28 procent van die patiënten ook daadwerkelijk blaaskanker vastgesteld.
CEO Jan Groen heeft commercieel hoge verwachtingen van de test, die in Amerika een grote marktpotentie heeft, zei hij in gesprek met ABM Financial News.
Op dit moment heeft MDxHealth één concurrent op het gebied van blaaskankertesten, namelijk Cxbladder van het Nieuw-Zeelandse Pacific Edge. Maar die test is veel duurder dan die van MDxHealth, aldus de topman.
Concrete bedragen noemde hij niet, maar CEO Jan Groen verklaarde wel dat AssureMDx significant onder de prijs uitkomt van Cxbladder, die 2.900 dollar per test zou kosten.
In de tweede helft van 2018 zullen de eerste terugbetalingen van AssureMDx terug te zien zijn in de omzet, zei de CEO desgevraagd tegen ABM Financial News. Een afgeleide van de test zal ook in Europa op de markt worden gebracht, voegde de topman nog toe.
Naast AssureMDx heeft MDxHealth momenteel nog twee producten op de markt; ConfirmMDx en SelectMDx. Dit jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei te behalen van 55 tot 75 procent ten opzichte van 2016, exclusief mijlpaalbetalingen en royalty's. Vorig jaar kwam de omzet nog zo'n 70 procent hoger uit rond de 30 miljoen dollar.
Tegen ABM Financial News bevestigde topman Jan Groen recent nog dat hij vertrouwen heeft in die outlook, ondanks een recente trading update over de eerste vier maanden van 2017 die de markt daaraan doet twijfelen.
De CEO wees echter op seizoensinvloeden.
We verwachten een spurt in de tweede helft van het jaar, zei de topman, die verder aangaf dat het verkoopteam in Amerika wordt uitgebreid van 40 naar 50 mensen. Dit brengt een investering van circa 2 miljoen dollar met zich mee.
Nu is het moment om door te pakken, lichtte Groen de investering toe.