bekeken schreef op 10 augustus 2017 10:30:
Consumer omzet: 2013: 652 2014: 619 2015: 624 2016: 563
w/v Sports: 29 50 69 106
Consumer EBITDA: 2013 56.7 2014: 55.3 2015: 14.1 2016: 5.9
Consumer EBIT: 2013: 33.2 2014: 36.2 2015: 2.6 2016: -3.9
(in 2015 zat er een bate van 9 mln in EBIT)
Consumer deferred: 2013 84 2014: 105 2015: 130 2016 133
Uit bovenstaande cijfers is af te lezen dat bij de oplopende omzet van Sports, de winstgevendheid sterk is teruggelopen in 2015 en 2016. Dit zijn de jaren waar vol is ingezet op Sports. Het is dus aannemelijk dat Sports verliezen heeft van ca € 40 mln per jaar, wat consistent is met de uitspraak dat € 200 mln omzet noodzakelijk is om break even te draaien. Ondanks de stijging van de Sports omzet in 2016 t.ov. 2015, is de post deferred nauwelijks toegenomen. Dit komt door de afname van de PND activiteiten en de vrijval uit voorgaande jaren en de minimale deferred in Sports.
Op basis van de verliezen in Sports is een hoge opbrengst een utopie (sorry groeibriljant).
Bij het wegvallen van Sports verdwijnen ook de verliezen (bedankt CV) en zal de winstgevendheid van de Consumenten divisie weer herstellen, mede door het vrijvallen van deferred revenue van PNDs.
Bij H1 was deferred consumer 125 mln, dus netto 8 mln lager dan eind 2016.
Deferred revenue heeft een marge van bijna 100%.
Vandaar de uitspraak van Goddijn in de conference call, dat consumer wel eens voor een verrassing kan zorgen in H2.