Zoals vaker gezegd, als een overwinning op de Duitse thuisbezorgingsmarkt goed komt, dan is een koers van 50 euro nog laag. Met zulke lage volumes in zo'n aandeel gaat het snel qua fluctuaties.
Just Eat en Grubhub worden momenteel gewaardeerd op 20x EBITDA (aldus Follow The Money).
EBITDA 2016 NL: 34mln op 55mln omzet (60% EBITDA Marge). Waarde: 740mln.
EBITDA 2016 DE: -39mln op 36 mln omzet (negatief). Waarde zie hieronder.
EBITDA 2016 Other: -13mln op 19mln omzet (negatief). Waarde n.t.b.
De Duitse market is de grote mits en als. De omzet v/d Duitse markt wordt door TakeAway zelf gezien als populatie met Duitsland 70,1 miljoen potentiele klanten versus 13,8m in Nederland. Ofwel 5x zo groot. Hier zou een eventuele EBITDA van 150m EBITDA te halen zijn, er vanuit gaande dat ze dezelfde marges en omzet per klant halen~~. Positieve case in dit geval, dat betekend 150m x20 EBITDA waardering = 3mrd.
Hiernaast zijn ze ook nog actief in 'other' markets. Belgie, Polen, Vietnam etcetera. Belgie en Polen zie ik ze binnenkort ook wel winstgevend worden waarbij Polen ook nog eens een grote markt is 32m potentiele klanten. Echter zal de gemiddelde orderprijs er lager liggen. Pakken we een EBITDA van 10miljoen voor alle other gecombineerd.
Dan kun je met redelijke aannames, het feit dat de Duitse markt overwonnen gaat worden, en hier geen jarenlange marketingslag overheen gaat, een voorzichtigere EBITDA voor Duitsland van 100mln en other 10mln komen tot een groeps ebitda van:
NL: 30mln
DE: 100mln
Other: 10mln
Totaal: 140mln
Waardering: 2,8mrd.
Huidige waardering: 1,3mrd (36mln uitstaande aandelen x 36,5)
Let dus wel, alles valt of staat met de Duitse markt. Om dit zelf een beetje te polsen kun je Google Trends in de gaten houden op zoekterm Lieferando. Hieruit maak ik voorlopig op dat ze het beter doen dan de nr.2. En zeg nu zelf, Lieferando bekt toch veel lekkerder dan Lieferheld... ;)
Happy investing!