Het is de intentie van KPN om over 2017 een regulier dividend van EUR 0,11 per aandeel uit te keren.
Het reguliere dividend zal daarna verder groeien, in lijn met het groeiprofiel van de vrije kasstroom.
Op 13 maart 2017 heeft KPN een belang van 6% in Telefónica Deutschland geruild voor een belang
van ongeveer 1.4% in Telefónica Vervolgens is KPN begonnen met de verkoop van aandelen in
Telefónica met een focus op waarde creatie. Het 9,5% belang in Telefónica Deutschland wordt gezien
als een financiële investering. KPN profiteert van dividendbetalingen door Telefónica Deutschland en
additionele financiële flexibiliteit. Het is de intentie van KPN om het verwachte dividend van
Telefónica Deutschland over 2016 uit te keren aan KPN aandeelhouders in de vorm van een speciaal
interim dividend van 1,7 eurocent per gewoon aandeel. De voorlopige ex-dividenddatum is 17 mei
2017 en de uitkering zal voorlopig plaatsvinden op 22 mei 2017.
KPN blijft gecommitteerd aan een ‘investment grade’-kredietprofiel en verwacht kasoverschotten in te
zetten voor operationele en financiële flexibiliteit, (kleine) binnenlandse overnames en/of uitkeringen
aan aandeelhouders. In de komende periode heeft KPN de intentie om voor EUR 200 mln eigen
aandelen in te kopen.
Hoofdpunten Consumentenmarkt
In de Nederlandse markt is KPN de toonaangevende speler op het gebied van vast-mobiele
dienstverlening. In het eerste kwartaal versterkte KPN deze positie door verdere groei van het aantal
huishoudens dat gebundelde diensten afneemt.
Aan het einde van het eerste kwartaal had 39% van het aantal breedbandklanten – 1,122 miljoen
huishoudens – een combinatie van vast-mobiele diensten (31% eind Kw1 2016). 1,672 miljoen mobiele
klanten – 45% van het totaal aantal abonnees – heeft een vast-mobiele bundel (35% in Kw1 2016). Het
aantal interactieve TV-klanten steeg in het eerste kwartaal van 2017 per saldo met 27.000 en er
kwamen per saldo 12.000 nieuwe breedbandklanten bij. Het aantal mobiele abonnees steeg per saldo
met 2.0003, vooral door groei van het KPN merk, waar het aantal mobiele abonnees per saldo steeg
met 22.000. In het voordeelsegment stond het aantal klanten onder druk door de competitieve aard
van dit deel van de markt.
De klanttevredenheid is in het eerste kwartaal verder gestegen naar +13 (Kw1 2016 +10), voornamelijk
door de stijging in gebundelde diensten en de toonaangevende interactieve TV dienst van KPN.
Hoofdpunten Zakelijke Markt
In alle segmenten van de zakelijke markt migreert KPN klanten naar geïntegreerde diensten en
nieuwe technologieën. Dit biedt de mogelijkheid om ook vast-mobiele en IT-gerelateerde diensten te
verkopen, maar leidt eveneens tot lagere omzet uit traditionele telecomdiensten. Ook is er sprake van
rationalisatie en prijsdruk in de mobiele markt.
De groeiende vraag naar multi play diensten zette in het eerste kwartaal door. In het MKB segment
steeg het aantal KPN EEN klanten met 36.000, wat ook zorgde voor een groei van de multi play omzet
met 30%.
De programma’s ter verbetering van de klanttevredenheid onder zakelijke klanten leverden in het
eerste kwartaal opnieuw een stijging van de NPS op naar -6, vergeleken met -11 een jaar geleden.