AUTOWEEK
5 maart 2013 |
Dit is Neerlands trots: Spyker B6 Venator
Het feit dat de nieuwe auto’s nou niet bepaald de deur uitvliegen in Zeewolde weerhoudt Victor Muller er niet van om naar hartenlust nieuwe modellen te bedenken. Het nieuwste wapenfeit is deze B6 Venator. Latijn voor ‘Jager’ en z’n prooi is ook bekend: de Porsche 911.
Spyker zet hoog in met deze nieuwe B6 Venator, de nieuweling moet het de Porsche 911 lastig gaan maken. Om goed beslagen ten ijs te komen heeft de Jager, want dat betekent Venator in het Latijn, een V6 met 375 pk achter de voorstoelen liggen. Dankzij rijkelijk gebruik van onder meer aluminium voor het chassis en koolstofvezel voor de koets komt het gewicht onder de 1.400 kilo te liggen. Cijfers over z'n prestaties hebben we nog niet. Wel weten we dat de Venator Concept zelf schakelt, en wel middels een zestraps automaat. Volgens de topman van de sportwagenfabrikant gaat de Nederlandse sportauto tussen de 125.000 en 150.000 euro kosten. Of de Spyker daarmee voldoende in z’n mars heeft om het Duitse icoon mee te lijf te gaan weten we aan het begin van 2014, als de Venator in productie gaat.
Het is nog een concept-car, maar we hebben overduidelijk een Spyker voor ons. Het patroon in de grille bestaat uit V-vormen, een verwijzing naar Spykers uit de vorige eeuw. Volgens Spyker zijn de achterlichten, die zijn uitgevoerd in 3D, een verwijzing naar de straalmotoren van huidige straaljagers. Voor een extra dikke uitstraling staat de Nederlandse trots op speciaal 19-inch TurbofanTM lichtmetaal.
Leer
Het interieur is samengesteld uit hoogwaardig leer, afkomstig van het Nederlandse Royal Hulshof Dutch Tanneries in Lichtenvoorde. Ons achterste mag rusten op eersteklas leer van West-Europese stieren, aldus Spyker. Ook het intererieur kent verwijzingen naar de luchtvaart. Zo is de rode afdekking van de startknop een knipoog naar de wijze waarop een vliegtuig gestart wordt. Bovendien licht het hele dashboard op, volgens dezelfde wijze als een vliegtuig zijn 'pre-flight check' doet. Uiteraard zien we een grote hoeveelheid aluminium en een opengewerkt schakelmechanisme, zoals een echte Syker betaamt. De B6 Venator meet 4347 mm in de lengte en heeft een wielbasis van 2500 mm.
Als we Victor Muller mogen geloven staat Spyker aan de vooravond van een groots modellenoffensief. Zo zou de B8 Peking-to-Paris Super-SUV er dan toch eindelijk van gaan komen en zou het nooit gebruikte Phoenix-platform dat bij Saab werd ontwikkeld ingezet gaan worden voor een luxe sedan. Wij zijn benieuwd.